Kokeile kuukausi maksutta

Pasilan tornialueesta uusi kilpailu vuoden 2017 alussa

Senaatti-kiinteistöt alueen suurimpana maanomistajana ja Helsingin kaupunki käynnistävät kilpailun Helsingissä sijaitsevan Keski-Pasilan tornialueen suunnittelusta ja toteutuksesta ensi vuoden alussa.

Senaatti-kiinteistöt alueen suurimpana maanomistajana ja Helsingin kaupunki käynnistävät kilpailun Helsingissä sijaitsevan Keski-Pasilan tornialueen suunnittelusta ja toteutuksesta ensi vuoden alussa.

Helsinki High-Rise -nimisen kilpailun tarkoituksena on löytää korkeatasoinen suunnitelma Pasilansillan eteläpuolella sijaitsevan tornialueen toteuttamiseksi. Kaikkiaan alueelle on mahdollista rakentaa jopa 200 000 kerrosneliömetriä toimistoja, asuntoja ja liiketiloja.

Tornitaloja alueelle olisi tulossa 8–10 ja niiden tulee olla korkeudeltaan vähintään 15-kerroksisia. Kilpailun tarkoituksena on samalla löytää ostaja ja toteuttaja 40 000–65 000 kerrosneliömetrin suuruiselle aloitusalueelle.

”Haluamme, että tornialueesta tulee miellyttävää kaupunkiympäristöä myös jalankulkijoille. Sen vuoksi kilpailun suunnitteluohjelmassa todetaan, että alueelle pitää korkeiden talojen lisäksi suunnitella matalampia rakennuksia tai tornitalon osia. Tarkoituksena on synnyttää miellyttäviä paikkoja tornien lomaan. Mataliin rakennuksiin tulee sijoittaa liike-, kahvila- tai muita asiakkaille avoimia tiloja”, kertoo projektipäällikkö Dan Mollgren Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Kilpailusta ja sen alustavasta kilpailuohjelmasta kerrotaan Münchenissä Saksassa tänään käynnistyvillä kansainvälisillä kiinteistöalan EXPO REAL -messuilla.

Tavoitteena on käynnistää kilpailu tammikuussa 2017. Päätökset kilpailun voittajasta ja toteutussopimuksen hyväksymisestä tehdään syksyllä 2018 ja aloitusalueen toteutussopimus sekä kiinteistökaupan esisopimus allekirjoitetaan alkuvuonna 2019. Asemakaavan on tarkoitus olla lainvoimainen vuonna 2020.

Kilpailu on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa kilpailijat laativat suunnitelmaehdotuksensa koko suunnittelualueelle. Arviointiryhmä valitsee ensimmäisen vaiheen ehdotusten laatuarvioinnin perusteella jatkoon 2–4 parasta kilpailijaa.

Kilpailun voittaja valitaan kaupunkisuunnittelullisin perustein. Laadullisesti parhaan suunnitteluratkaisun laatineella kilpailijalla on oikeus ja velvollisuus ostaa aloitusalueen rakennusoikeus kilpailuohjelmassa ilmoitetuin yksikköhinnoin ja toteuttaa sille suunnitelmansa mukainen kokonaisuus.

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “Pasilan tornialueesta uusi kilpailu vuoden 2017 alussa”

  1. Nyt olisikin hyvä aika tehdä nopeasti periaatepäätös Töölön metrolinjan toteuttamisesta, jotta se saataisiin suunnitelmiin integroitua mukaan.

    1. Ei mahdollinen Töölön metro oikeastaan liity tornialueen kaavaan. Sille on louhittu jo asemavaraus Tripla-kortteliin. Tätä varausta käytetään pysäköintialueena aina siihen asti, kunnes mahdollinen metroaseman rakentaminen alkaisi.

      1. Olet oikeassa Jur. Puhuin hieman huolimattomasti tuossa yllä metron integroinnista. Lähinnä taka-ajatuksena minulla oli se, että mikäli päätös Töölön metrosta tehtäisiin nyt, niin silloin alueen arvo nousisi, ja kaupunki saisi paremman sopimuksen maankäytöstä.

        Asiasta hieman sivuun: Töölön metropäätös vaikuttaisi positiivisesti kaupungin maanmyynti- ja vuokraustuottoihin myös Jätkäsaaressa sekä etenkin Hernesaaressa, ja näidenkin kaupunginosien kohdalla metropäätös pitäisi tehdä heti tai pian. Mielestäni Urban Helsinki ryhmän ehdotus tiiviimmästä, jopa 15 tuhannen asukkaan Hernesaaresta on hyvinkin kiehtova, ja tämä ajatus voisi saada enemmän kannatusta jos tiedossa olisi, että alueelle tulee metro (tai maanalainen pikaraitiotie).

        1. Samaa mieltä olisin metron varauksesta / alullepanosta. Kehälinja, joka sitoisi kehän Kamppi-Töölö-Pasila-Sörnäinen auttaisi joka tapauksessa kasvavien liikennemäärien hallinnassa, nostaisi maan arvoa ja kehitäisi Pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen kokonaisuutta.
          Kehitystä tukee myös se, että Keski-Pasilan ja Kalasataman rakentuminen tosiasiassa kasvattaa aluetta, joka voidaan kutsua keskustaksi. Aika on kypsä sille, että joukkoliikenneverkkoa kehitetään sitä vastaamaan.

  2. Viime vuosikymmeltä ensinmäisiä uutisia nopealla haulla tästäkin projektista. Ei ihme jos Suomi ei houkuttele investoimaan kun asioita pyöritellään ja vatvotaan vuositolkulla.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat