Kokeile kuukausi maksutta

Ville Saksista Länsimetron uusi toimitusjohtaja – Matti Kokkinen sai lähteä heti

Länsimetron hallitus on 14.11. päättänyt, että rakennusinsinööri Ville Saksi nimitetään Länsimetro Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään välittömästi. Saksi on toiminut aiemmin VR Track Oy:n toimitusjohtajana.

Länsimetron hallitus on 14.11. päättänyt, että rakennusinsinööri Ville Saksi nimitetään Länsimetro Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään välittömästi. Saksi on toiminut aiemmin VR Track Oy:n toimitusjohtajana.

Matti Kokkinen sai lähteä toimitusjohtajan paikalta heti.

Länsimetro-hankkeen kokonaiskustannusennukset ovat nousemassa 1 186 miljoonaan euroon. Länsimetro Oy tarvitsee yhteensä 104 miljoonan euron korotuksen lainatakaukseen Espoon ja Helsingin kaupungeilta.

Rakentamisen kustannukset nousevat Länsimetro Oy:n tiedotteen mukaan 1 088 miljoonasta eurosta 1 154 miljoonaan euroon. Konaiskustannuksissa on mukana hankevarausta 32 miljoonaa euroa.

Hankkeen rakentamisen indeksikorjattu budjetti vuonna 2008 tehdyn hankesuunnitelman mukaiselle laajuudelle on 849 miljoonaa euroa (hankesuunnitelma 714 miljoonaa euroa + indeksikorotus 135 miljoonaa euroa).

Kustannusennustetta ovat yhtiön mukaan nostaneet yksikkömäärien kasvu ja rakentamisen ennakoitua pidempi aika. Lisäksi uudessa ennusteessa on huomioitu varaosatarpeita ja ennen liikenteen alkamista tarvittavia kiinteistöpalveluita. Hankkeen rakennusurakat ovat toteutettu yksikköhintaisina urakoina vuosina 2013-2016. Muun muassa viranomaismääräyksien vuoksi rakentamisen laajuudessa tapahtuneet muutokset näkyvät rakennusurakoiden yksikkömäärien kasvuna. Lopulliset kustannukset selviävät rakentamisen päättyessä.

Kustannusarvion kasvun vuoksi hankkeelle on haettava lisätakaus sekä Espoossa että Helsingissä. Lisärahoituksen tarve tulee molempien kaupunkien valtuustojen käsiteltäväksi. Lisärahoituksessa on pyritty huomioimaan kaikki mahdolliset kulut rakentamisen loppuunsaattamiseksi ennen liikenteen käynnistymistä.

Länsimetron avautumisen aikataulu selviää, kun kolmen aseman yhteiskoekäyttö saadaan päätökseen marras-joulukuun vaihteessa. Aalto-yliopiston yhteiskoekäyttö on valmis.  Tapiolan ja Keilaniemen asemien yhteiskoekäytöt ovat käynnistymässä. Tämän jälkeen yhteiskoekäytöt jatkuvat Koivusaaressa, Lauttasaaressa, Urheilupuistossa, Niittykummussa ja Matinkylässä.

Tätä artikkelia on kommentoitu 22 kertaa

22 vastausta artikkeliin “Ville Saksista Länsimetron uusi toimitusjohtaja – Matti Kokkinen sai lähteä heti”

  1. Hankkeen budjettia paisuttavat paitsi lisänätyneet kustannukset, myös se, että Länsimetron kohdalla noudatetaan periaatetta, jonka mukaan hanketta varten otettujen lainojen korkokustannukset lasketaan hankkeen valmistumiseen asti sen kustannuksiksi. Rakentamisvaiheen piteneminen näkyy muiden asioiden ohella myös korkokustannuksissa. Usein kuntien hankkeissa korkokuluja ei huomioida rakentamiskustannuksina, mutta Länsimetron kohdalla rahoitus on ensin lainoihin ja valtionosuuksiin pohjaava, ja kaupungit alkavat maksaa lyhennyksiä vasta vuodesta 2020 alkaen 25 vuoden aikana lainat pois lyhentäen. Suurin osa kustannusylityksistä selittyy toki muilla asioilla kuin koroilla.

    Tähän asti Länsimetro on nostanut halpaa Euroopan investointipankin tukilainaa, Pohjoismaiden investointipankin lainaa sekä Kuntarahoituksen kautta nostettua lainaa. Lainojen keskimääräinen marginaali on ollut erittäin alhainen. EIB:n lainaa hankkeelle on luvattu yhteensä 450 miljoonaa euroa (jo vuonna 2011) noin 30 vuoden takaisinmaksuajalla, mistä viimeinen 100 miljoonan euron erä taitaa olla vielä nostamatta. EIB ei kai kuitenkaan kovin usein tapaa kasvattaa alunperin antamiaan satojen miljoonien eurojen lainalupauksia sen takia, jos hankkeen budjetit ylittyvät ennusteisiin nähden. Lisälainaa varten takaus saadaan Helsingiltä ja Espoolta, mikä mahdollistaa suhteellisen alhaiset korot, mutta saako hanke enempää erityisen halpaa tuettua lainaa, vai joudutaanko lisälainaa ottamaan markkinaehtoisempia ehtoja lähempänä olevilla ehdoilla? Kuntarahoituksen kautta lisälainan nosto lienee yksi vaihtoehto, mutta se ei ole kai ihan niin halpaa lainaa kuin EU:n tukemat lainat. EIB:n lainojen korot ovat ainakin joidenkin julkaistujen tietojen mukaan olleet kai vain noin puolen prosenttiyksikön luokkaa, kun taas Kuntarahoitus joutui maksamaan esim. taannoisessa vihreiden bondien huutokaupassa 1,35 prosentin korkoa. Sekin on alhainen korko siihen nähden, mitä tavalliset firmat ilman kuntatakauksia maksaisivat. Mutta siihen nähden, että Länsimetro sai alunperin tuettua 30-vuotista lainaa keskikorolla 3kk euribor+0,55 % EIB:ltä ja NIB:ltä, tuo on korkeampi korko.

  2. Konaiskustannukset, ei hyvä tavaton. Onko oikoluku ulkoistettu?

  3. Länsimetron henkilövaihdokset eivät varmaan jää tuohon.Pitäähän Saksin saada omat kaverit mukaan Länsimetroon.Turvallisuus ennenkaikkea.

    1. Eipä paljoa Saksin kommentoinnit eroa Kokkisen kommenteista 😀

  4. En ota muuta kantaa kuin, että jos Ville Saksi palkattiin tuomaan rationaalista ja ulospäin suuntautunutta viestintää tuon Länsimetron tiimoilta, niin rotkoon ajettiin. Skanska aikoina mies pysytteli kaukana kaikesta alaan kuuluvasta toiminnasta ”paperibunkkerissaan”. Tuskin VR Trackin aikana rooli on muuttunut mitä olen julkista keskustelua seurannut.

    Ville Saksin kuuluisi tällä hetkellä Keskustan, Kokoomuksen tai Persujen joukkoihin leikkauksia naksimaan – onhan hänen nimensä kuin luotu tähän rooliin; SAKSI!.

  5. Tämä päätös oli oikea ja tuli ns. viimeisellä hetkellä. Ville Saksi on hyvä valinta Länsimetro Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Vaikka miehellä on ikää vasta + 40 vuotta, on hän ehtinyt nähdä johtamista ja johtaa pari vuosikymmentä Infra-alalla. Herra Saksi tietää ja tuntee alan ja sen säännöt – Tulos tai ulos. Toivion, että Länsimetro Oy laittaa nyt myös vastuuseen ne tahot, mitkä ovat viivästyttäneet hanketta ja tähän jos kuka, Saksi pystyy!

    1. Olishan Pekka Peränkin voinu hommaan palkata. Olis ollu kaverilla ikää myös.

  6. Olihan Länsimetro Oy palkannut projektia johtamaan ”asiantuntijaksi” Sweco Oy:n ja siellä työskentelevät tunnetut tunarit. Vastuu kulluu kokonaan konsultille, joka laitettakoon vastuuseen kaikesta sählingistä. Konsultti on syyllistynyt törkeään harhauttamiseen ja tahallisesti suuren vahingon tuottamiseen.

    1. Tunarit? Kyllä minusta Swecon johto on pärjännyt hyvin aikaisemmissa projekteissa.Tässä tapauksessa tilaajan eli länsimetron Oy:n projektipäälliköt eivät taida olla ihan oikeassa työpaikassa.

  7. Swecon rakennuttajana laatima alkuperäinen aikataulu hankkeen valmistumiselle oli kevät 2017. Hankkeen rakennustöiden aloituksen viivästyminen valituksista johtuen loi paineita Espoon ja Helsingin poliitikoille ja Länsimetron hallitukselle saada metro liikenteeseen kuitenkin ajoissa ja siksi haluttiin pysyä hankepäätöksen mukaisessa yltiöpäisen tiukassa aikataulussa.

  8. Länsimetron rakentamisaikataulu ei kevään kuluessa ole muuttunut suunnitellusta. Aikanaan metron hahmoteltiin valmistuvan syksyllä 2015, eivätkä esimerkiksi Kehäradan työt näytä vaikuttavan Länsimetron valmistumiseen.

  9. Saksi on epäonnistunut urallaan kaikessa, mitä on saanut johdettavakseen: Kyseenalainen kunnia Skanska-konsernissa vuoden suurimman tappion tekijänä ollessaan Skanska Infran tj, tappio vaatimaton 30 miljoonaa. VR Trackista sai potkut, Valtion rautateiden historian ensimmäinen tappiovuosi tulossa ja historia ei ole ihan lyhyt… Onnistui VR:n huomenlahjoista huolimatta tuhoamaan koko yhtiön.

    Lisäksi Track kusetti Liikennevirastoa vuosikaupalla ja tavalla, josta johto (=Ville) täysin tietoinen. Ja lähti ilmoituksensa mukaan omasta aloitteestaan. Uskoo ken haluaa, markkinoille voi puhua mitä haluaa mutta koko rakentava maailmaa tietää millainen heebo kysymyksessä ja kuinka sekaisin Trackin sai.

    Ja nyt pitäisi uskoa, että laittaa Länsimetron asiat kuntoon. Joopa joo.

  10. Jos ammattilehdessäkin kirjoittelu nimimerkkien suojassa on tätä luokkaa (siis useat ylläolevista), Rakennuslehden on muutettava käytäntöä, ehdotan.
    Vain omalla nimellä jatkossa kommentointia!
    Se, joka ei sitä rohkene tehdä, olkoon sivussa keskustelusta.

  11. Hyvä kommentti Risto Pesoselta. Ei tuollaisia nimettömiä kommentteja paljon viitsi edes lukea, saati pohtia niiden sisältöä.

    1. Jos olisit vilpitön kysymyksesi kanssa, esiintyisit nimelläsi.
      Ja niin tulisi muidenkin, kun esittävät henkilöön kohdistuvia arviointeja, sekä myönteisiä että kielteisiä.

  12. Vapaamuurari, Rotary, Lions Club, SDP tai Pohjois-Pohjanmaan lesta. Silloin kuulut joukkoon joka pitää aina toisiaan käsikädessä piirejä. Nimellä kun on kunnalisivaalit tulossa. MeriSauna on varmaan paras johtaja. Ei näitä palstoja oikeat johtajat lue.

  13. Jos jotain on tullut työelämässä opittua niin se on se notta hyvin pärjää semmoset henkilöt jotka osaa puhua ja pyllistää joka suuntaan. Suurin häviäjä tuossa yhtälössä on työntekijät ja veronmaksajat, mutta ketä kiinnostaa.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat