Infra Anne Korhonen 3 kommenttia

Graniittirakennus Kallion Petri Kotkansaloa ei allianssimalli viehätä

Graniittirakennus Kallio oy:n toimitusjohtaja Petri Kotkansalon mielestä yhteistyö ei ole kiinni urakkamuodosta. Kun hankkeessa on hyvä henki ja luottamus, asiat sujuvat ja ratkeavat.

Graniittirakennus Kallion toimitusjohtaja Petri Kotkansalo. Kuva Liisa Takala.

Viime vuonna yhtiön liikevaihto hipoi 200 miljoonaa euroa. Yhtiö on kasvanut siihen kokoluokkaan, että se kilpailee merkittävistä maanrakennusurakoista. Viime vuosina GRK on laajentanut toimintaansa niin Suomessa kuin maan rajojen ulkopuolella. Virossa GRK on toiminut vuodesta 2014, ja Ruotsissa on toiminut Ab Infra Polar vuodesta 2013 alkaen.

”Tänä vuonna saadaan Virosta yhtiöön investoidut rahamme takaisin. Se on onnistunut todella hyvin.”

Yhtiön tilauskanta on ennätysvauhdissa. Tälle vuodelle 100 miljoonaa, mikä on 20 prosenttia edellisvuotta paremmin, sanoo Kotkansalo tyytyväisenä.

Kotkansalosta infra-alalla on juuri nyt tiukkaa, mutta sellaista se on aina ollutkin. Tämä vuosi ei ole hänestä sen suhteen yhtään erityisempi. ”Aina joku on aggressiivisempi ottamaan töitä vastaan kun joku toinen, ja ihan varmasti moni pitää meitä markkinahäirikkönä. Mutta sellaisia me olemme aina olleet.”

Kotkansalon mielestä maanrakentamisessa on ymmärrettävä työmaan logistiikka. ”Maanrakentamisessa pärjäävät ne, jotka pystyvät hyödyntämään kiviaineksen parhaiten työmaalla ja kuka ajaa vähiten kiviainesta pois. Myös sillä on merkitystä, että poiskuljetettava maa-aines viedään mahdollisimman lähelle.”

Kotkansalo sanoo, että yhtiöllä on nyt uusia avauksia. GRK on juuri perustanut yhtiön ratarakentamiseen, ja siihen on jo palkattu kaksi avainhenkilöä.

”Poikkeamme muista tämän koko luokan yrityksistä siinä, että otamme osakkaita. Haluamme tarjota osakkeita omille hyvää tulosta tekeville työntekijöille. Viime vuonna meille tuli 15 uutta osakasta.”

Kotkansalo sanoo, että sitoutunut ihminen saa tehtävässään enemmän aikaan. ”Toivoisin, että tilaajilla olisi budjeteissaan sen verran rahaa, että heillä olisi varaa palkata hankkeisiinsa myös kiinteää henkilöstöä. Mitä enemmän ihmisiä on omilla palkkalistoilla, sen paremmin projektit menevät. Sen jälkeen voi palkata konsultteja niin paljon kuin vain on tarvetta.”

Tätä olisi Kotkansalon mielestä pitänyt harkita alun perin länsimetrohankkeessakin. ”Päätöksiä syntyy nopeammin, ja sitoutuneisuus siihen mitä tehdään. Silloin suunnitelmien yhteensovittaminen aikataulullisesti ja laadullisesti on parempaa. Kun hankkeessa on hyvä henki ja luottamus, asiat ratkeavat.”

Kotkansalo ei ole allianssimallista erityisen viehättynyt. ”Minä en missään nimessä kritisoi yhteistyötä, päinvastoin. Mutta allianssimallissa urakkamuodolla yritetään väkisin hakea luottamusta. Minusta siinä on omat haasteensa. Allianssi vahtii itse itseään. Kritisoin allianssin ansaintalogiikkaa.”

”Kyllä tilaajan pitää pystyä rakentamaan yhteinen ansaintalogiikka koko urakalle. Ei yhteistyö ole kiinni itse urakkamuodosta. Se on kiinni niistä ihmisistä, jotka siinä ovat mukana”, Kotkansalo jatkaa.

Lue lisää 3.3. 2017 ilmestyneestä Rakennuslehdestä.

Keskustelu artikkelista: 3 kommenttia

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia