Kiinteistöt Korjausrakentaminen Rakentaminen Uutiset Oona Lohilahti / HS Ei kommentteja

Länsimetron liukuportaista tuli kesto-ongelma Matinkylässä – Rautatieaseman portaat ovat puolestaan niin erikoiset, että varaosia haetaan Venäjältä

Moni espoolainen on tammikuussa ihmetellyt ärsyyntyen seuraavaa: Miksi Matinkylän metroaseman keskimmäisiä liukuportaita ei voi kääntää aamuruuhkan aikana kulkemaan alaspäin?

Yksi matkustamista helpottava korjaus Matinkylän metroaseman liukuportaisiin on saatu jo tehtyä. Viime viikolla liukuportaat käännettiin kulkemaan niin, etteivät matkustajavirrat mene ristiin. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Aamuruuhkassa väkeä kuljettavat alaspäin yhdet, ruuhkaiset liukuportaat. Samaan aikaan ylöspäin raksuttavat kahdet, varsin väljät portaat.

Valituksen aihe on tuttu HKL:lle, sillä palautetta liukuportaista tulee paljon, kertoo HKL:n infra ja kalusto -yksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Etenkin aamuruuhkassa yhdet alaspäin menevät liukuportaat eivät tahdo riittää.

”Matkustajia tietenkin harmittaa se, että kun on ruuhkaa alaspäin menevässä liukuportaassa, aamuruuhkan aikana on tyhjillään kaksi ylöspäin menevää.”

Lähdetie selittää, että kyse on turvallisuudesta. Laitureille voidaan ottaa turvallisuussyistä vain tietty määrä matkustajia. Matkustajia ei siis voi syöttää metrolaiturille enempää kuin sinne mahtuu.

Jotta ihmismäärä laiturilla ei kasva liikaa, kaksien liukuportaiden pitää tuoda matkustajia pois laiturilta ja vain yksien viedä heitä alas.

”Yleinen periaate kaikilla asemilla on se, että laiturilta pitää olla helpompi lähteä pois kuin mennä sinne.”

Toiseen päätyyn enemmän liukuportaita

Lähdetie myöntää, ettei helppoja ratkaisuja ole. Matinkylän aseman toiseen päätyyn rakennetaan enemmän alaspäin meneviä liukuportaita, mutta tämän valmistumiseen menee vielä pari vuotta.

”Asema on suunniteltu niin, että kahdet portaat menevät ylös ja yhdet alas. Järjestelyn muuttaminen on työlästä, ja meidän pitää mennä turvallisuus edellä. Mitään ei voi luvata.”

Matinkylän liukuportaita on syytetty myös hitaudesta. Lähdetie sanoo, että portaat kulkevat samaa vauhtia kuin muidenkin metroasemien liukuportaat eli 0,75 metriä sekunnissa. Se on pitkien liukuportaiden enimmäisnopeus.

”Kokeilimme hidastaa liukuportaita Kaisaniemessä, mutta siitä tuli palautetta, että tämä ei ole hyvä. Vauhti palautetiin normaaliksi.”

Varaosa tilattu Venäjältä

Matkustajien hermoja ovat raastaneet myös liukuportaiden tekniset ongelma, joita on ollut melkein jokaisella länsimetron asemalla.

Eniten ihmetystä on herättänyt kuitenkin Rautatieasema, jonka neljistä liukuportaista yhdet ovat olleet rikki marraskuun lopulta asti.

”Vanhojen metroasemien pikät liukuportaat ovat mekaanisesti hyvinkin kestävää venäläistä tekniikkaa, mutta ne ovat toisaalta aika ainutlaatuisia tuotteita. Muualla ei ole vastaavia käytössä.”

Kun liukuportaista rikkoutui osa marraskuun lopussa, Suomesta ei löytynyt varaosaa. Se piti tilata Venäjältä. Varaosa on nyt saapunut Suomeen, ja se asennetaan pian.

”Tämä oli ensimmäinen kerta, kun tällainen vahinko kävi. Tilasimme samalla toisen varaosan siltä varalta, että näin käy uudestaan.”

Ongelmat tekniikan säätämisessä

Länsimetron uudet liukuportaat ovat tavallisempaa mallia, johon saa helpommin varaosia. Uutuudestaan huolimatta ongelmia on ollut säännöllisesti.

”Nyt kun portaita on alettu käyttää, niihin tulee paljon kaikkea säädettävää. Ne ovat toki takuunalaisia laitteita, eli nyt niihin tehdään takuuhuoltoja ja -korjauksia.”

Länsimetron liukuportaat pyörivät tauotta yötä päivää kesästä matkustajaliikenteen alkuun saakka, koska käyttöönottoon liittyviä vikoja yritettiin ennaltaehkäistä.

”Viat johtuvat nyt siitä, että laitteille tulee lisää kuormitusta ja sen takia portaista löytyy lisää säädettävää. Esimerkiksi kun Matinkylässä portaat vaihdettiin viime viikolla kulkemaan puolen vuoden pyörimisen jälkeen toisin päin, oli arvattavaa, että mekaniikassa tulee säädettävää.”

Lähdetien mukaan ongelmissa ei ole kyse portaiden kestävyydestä, vaan käyttöönottoon liittyvästä tekniikan säätämisestä. Tähän kuluu tyypillisesti jopa puoli vuotta. Sen jälkeen tulevat häiriöt eivät enää liity käyttöönottoon.

Kaikki viat eivät myöskään liity tekniikkaan, vaan aiemmin tällä viikolla kolmen Espoon metroaseman liukuportaat pysähtyivät yhtä aikaa kaupungissa olleen laajan sähköhäiriön takia.

Jutun otsikkoa muokattu klo 15.04

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia