Länsimetron rakentamista jatketaan Matinkylästä länteen lähivuosina. Kuva: Kari Pullinen

Espoon valtuusto hyväksyi länsimetron kakkosvaiheen hankesuunnitelman

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina kokouksessaan länsimetron Kivenlahteen ulottuvan kakkosvaiheen tarkennetun hankesuunnitelman.

Kirjoittaja(t) Marjaana Varmavuori / HS

Samalla valtuusto päätti myös nostaa omavelkaisen lainatakauksensa Länsimetro oy:lle enintään 1 032 miljoonaan euroon.

Vuonna 2014 valtuusto päätti lainatakauksesta enintään 560 miljoonan euroon asti. Metron toisen vaiheen nousseiden kustannusten vuoksi lainakattoa piti kuitenkin nostaa.

Päätöksiä edelsi pitkä ja polveileva keskustelu, joka ei puheenjohtajan lukuisista pyynnöistä huolimatta tahtonut pysyä käsiteltävässä aiheessa eli hankesuunnitelmassa ja lainatakauksessa.

Nyt hyväksytyn hankesuunnitelman mukaan metron luovutus operaattorille eli Helsingin kaupungin liikennelaitokselle (HKL) tapahtuisi vuoden 2023 aikana. Tarkennettu kustannusarvio metrojatkeen rakentamiskustannuksista on 1,159 miljardia euroa.

Alkuperäisessä, vuonna 2012 hyväksytyssä hankesuunnitelmassa Kivenlahden metron hinnaksi oli nykyhintataso huomioon ottaen arvioitu 801 miljoonaa euroa ja valmistumisajankohdaksi vuosi 2020.

”Maito on jo puoliksi maassa”

Valtuutettujen pitämissä puheenvuoroissa sivuttiin muun muassa Tallinna-tunnelia, Raide-Jokeria, kaupunkirataa sekä Etelä-Espoon suoria bussilinjoja.

”Jäämeren rataa ei ole kukaan vielä maininnut”, vitsaili lopulta valtuutettu Kari Uotila (vas).

Lukuisissa puheenvuoroissa tuotiin esiin se, ettei metrohankkeeseen välttämättä olisi lähdetty lainkaan, jos metron rakentamisen todelliset kustannukset olisivat päätöksenteon hetkellä olleet tiedossa.

”En tiedä, miten hankkeeseen olisi suhtauduttu, jos nykyinen kustannusarvio olisi ollut tiedossa. Nyt maito on kuitenkin jo puoliksi maassa”, sanoi esimerkiksi Henrik Vuornos (kok).

Kokoomuksen Kai Lintunen (kok) intoutui jopa pyytämään espoolaisilta veronmaksajilta anteeksi budjetin reipasta ylittymistä ja aikataulun venymistä.

Kokouksen kuluessa Jukka Kilpi (sin) teki esityksen metrojatkeen rakennustöiden lopettamisesta.

”Jättäkäämme metrotunnelit lahjaksi tuleville sukupolville Helsingistä mallia ottaen. Helsinki on louhinut metrotunneleita ja asemia valmiiksi muun muassa Pasilaan, Hakaniemeen ja Rautatieaseman alle”, Kilpi sanoi.

Esityksestä äänestettiin, mutta ehdotus ei saanut kuin muutaman kannattajan.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Espoon valtuusto hyväksyi länsimetron kakkosvaiheen hankesuunnitelman”

  1. Ammattitaidottomuus on avainsana näissä kunnallisissa megahankkeissa. Ammattitaidottomuus päätöksen valmistelussa, toteutuksessa ja seurannassa…koko kattaus. Tässä Tampereen kokoinen kaupunki hurahti metropolihankkeeseen jolla Espoon valmiiksi raskas rahoitusasema varustetaan kuolleella painolla lopullisesti.
    Espoo on jo Suomen velkaisin kunta yli 18 000 euroan/capita konsernivelallaan.
    Kuntapoliitikot ovat vaarallisia innostuessaan jostain itseään suuremmasta.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi