Länsimetron jatkeen rakennusaikataulu viivästyy. Tulevan Finnoon aseman kohdalla kuljetaan busseilla vielä vuosia. Kuva: Jukka Gröndahl / HS

Länsimetron kakkosvaiheen viivästyminen saattaa johtaa suorien bussilinjojen palauttamiseen ja nostaa lippujen hintoja

Espoon torstaina julkistama länsimetron tarkennettu hankesuunnitelma saattaa merkitä suorien bussilinjojen palauttamista Etelä-Espoosta Helsinkiin.

Kirjoittaja(t) Marjaana Varmavuori / HS

Päivitetyn suunnitelman mukaan Kivenlahden metro valmistuisi vasta vuoden 2023 aikana, mikä tarkoittaa, että pahimmassa tapauksessa sen liikennöinti alkaisi vasta vuonna 2024.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus tyrmäsi juuri helmikuussa espoolaispoliitikkojen vaatimuksen neljästä Kamppiin menevästä suorasta bussilinjasta.

Pahimmassa tapauksessa sen liikennöinti alkaisi vasta vuonna 2024.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi muistuttaa hallituksen todenneen, että tilannetta seurataan ja faktoja kerätään.

”Virallinen tieto siitä, että länsimetron toinen vaihe viivästyy näin paljon, on nyt yksi tällainen fakta. Se tuo uuden näkökulman Etelä-Espoon joukkoliikenneongelmien ratkaisemiseen”, muotoilee Rihtniemi.

HSL peilaa Espoon ehdotusta muihin ratkaisuihin

Tilanne on Rihtniemen mukaan muuttunut esimerkiksi mahdollisten suorien linjojen kilpailuttamisen suhteen.

”Jos tarve bussilinjoille on lyhytaikainen, kilpailuttaminen on kallista. Nyt on kuitenkin tiedossa, että aika on selvästi pidempi kuin jos kakkosvaihe olisi valmistunut aiemman arvion mukaan vuonna 2020”, hän sanoo.

Rihtniemi ei silti lupaa suoralta kädeltä suoria bussilinjoja, vaan sanoo, että HSL tulee peilaamaan Espoon ehdotusta suorista linjoista niihin muihin ratkaisuihin, joilla Espoon joukkoliikennettä voitaisiin parantaa.

”Pyritään löytämään ratkaisu, jolla Espoon joukkoliikenne saadaan toimimaan”, Rihtniemi toteaa.

Guzenina: ”Eihän tämä hyvältä näytä”

Espoon kaupunginhallituksen konsernijaoston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd) on tiukasti sitä mieltä, että metron viivästymisen haitat espoolaisten liikkumiselle pitää hoitaa mahdollisimman pian.

”Sitä varten tarvitaan Espoon ehdottamat neljä suoraa bussilinjaa, ja Espoon joukkoliikenteen toimivuudesta on huolehdittava myös muuten”, Guzenina sanoo.

”Pyritään löytämään ratkaisu, jolla Espoon joukkoliikenne saadaan toimimaan.”

Muuten Guzenina on sitä mieltä, että hankesuunnitelmaesitys on odotusten mukainen.

”Eihän tämä hyvältä näytä, mutta ei metroa varten louhittussa tunnelissa voida alkaa herkkusieniäkään kasvattaa. Hanke on saatettava loppuun parhaalla mahdollisella tavalla”, Guzenina sanoo.

”Nyt on todella tärkeää, että tässä kustannusarviossa pysytään. Konsernijaosto tulee tehostetusti valvomaan, että hankesuunnitelma toteutuu.”

Sinnemäki: Viivästys huono asia seudun joukkoliikenteelle

Helsingin kaupunkiympäristön toimialasta vastaava apulaispormestari Anni Sinnemäki pitää seudun joukkoliikenteen kannalta huonona, että länsimetron kakkosvaihe viivästyy niin paljon.

Sinnemäen mukaan länsimetron ensimmäisen vaiheen vaikeuksien myötä oli jo käynyt selväksi, että myös toisen vaiheen kustannukset kasvavat. Aikataulun viivästyminenkin oli ilmeistä.

”Nyt ilmoitettu aika on kuitenkin ennakkoarvioiden yläpäässä. Valmistumiseen on pitkä aika. Sitä kuvastaa, että Raide-Jokeri on jo aloittanut liikennöinnin, kun metro kulkee Kivenlahteen asti”, Sinnemäki sanoo.

”Raide-Jokerin valmistumisesta ei siis ole vielä tarkkaa päivämäärää, mutta hankkeessa on intensiivinen suunnitteluvaihe meneillään, ja rakentaminen alkaa ensi vuonna.”

Rihtniemen mukaan metrohankkeen kustannusten nousu voi vaikuttaa seudun tulevaisuuteen myös joukkoliikenteen lippuhintojen kautta.

”Hankkeen hintatason nousu aiheuttaa infrakustannusten kautta nostopaineita lipunhintoihin”, Rihtniemi sanoo.

Lippujen hintoihin tulisi siis korotuksia, kun metron liikennöinti Kivenlahteen alkaa.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Länsimetron kakkosvaiheen viivästyminen saattaa johtaa suorien bussilinjojen palauttamiseen ja nostaa lippujen hintoja”

  1. Espoo on Suomen velkaisin kunta. Älytön metro kruunaa velkakriisin.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi