Projektit Rakentaminen Uutiset Rakennuslehti Ei kommentteja

Lahden eteläisen kehätien Lahden pään allianssin toteutusvaihe käynnistyy

Liikennevirasto, Skanska Infra oy ja Pöyry Finland oy ovat allekirjoittaneet  Vt12 Lahden eteläinen kehätie -hankekokonaisuuden kehätien Lahden pään toteutusvaiheen allianssisopimuksen.

Launeen eritasoliittymä.

Tiedotteen mukaan allianssimallilla toteutettava uuden kehätien Lahden pää on laajan hankekokonaisuuden teknisesti vaativin ja kustannuksiltaan merkittävin sopimus, johon sisältyy muun muassa kolme eritasoliittymää, kaksi maantietunnelia ja useita siltakohteita.

Rakennustyöt ovat käynnistyneet, ja tavoitteena on avata tieosuus liikenteelle marraskuussa 2020. Hanke valmistuu syyskuussa 2021.

Tavoitekustannus nousi

Liikennevirasto, Lahden kaupunki ja Hollolan kunta tilaajina sekä Skanska Infra oy ja Pöyry Finland oy palveluntuottajina muodostivat VALTARI-nimisen allianssin viime kesänä.

Allianssihankkeen vajaan vuoden mittaisen kehitysvaiheen aikana on laadittu yksityiskohtainen hankesuunnitelma toteutusratkaisusta ja asetettu yhdessä sovittu tavoitekustannus. Allianssin kehitysvaiheesta päästään nyt etenemään toteutusvaiheeseen.

Kehätien Lahden pään allianssiurakan sovittu tavoitekustannus on noin 172 miljoonaa euroa. Ennen allianssin alkamista kustannuksiksi arvioitiin 168 miljoonaa euroa.

Hankkeessa 12 siltaa

Vt12 Lahden eteläinen kehätie -hankekokonaisuuden kehätien Lahden pään osuus alkaa Okeroisten eritasoliittymän itäpuolelta ja päättyy hankealueen rajalle Kujalaan.

Siihen sisältyvät muun muassa Launeen, Kujalan ja Nikulan eritasoliittymät, valtatien 12 kaksiajoratainen osuus välillä Okeroinen–Kujala sekä valtatien 4 lisäkaistat Joutjärven eritasoliittymään asti.

Merkittäviä rakennuskohteita ovat lisäksi Patomäen ja Liipolan tunnelit sekä 12 siltakohdetta.

Hankekokonaisuuteen kuuluu valtatie 12 Lahden eteläisen kehätien rakentaminen ja maantien 167 Lahden eteläisen sisääntulotien parantaminen. Työt maantiellä 167 alkoivat keväällä 2017 ja valtatien 12 osalta keväällä 2018.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia