Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell antaa kiitosta liikenne- ja viestintäministeriön antamalle asetukselle pääväylistä ja niiden palvelutasosta.

RT: ”Tällaista ei ole ennen nähty”

Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell antaa kiitosta liikenne- ja viestintäministeriön antamalle asetukselle pääväylistä ja niiden palvelutasosta.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

”Selvä osoitus Suomen uudesta, pitkäjänteisestä liikennepolitiikasta. Tällaista ei ole ennen nähty”, Randell toteaa RT:n tiedotteessa.

Suomen tavoitteet runkoverkon osalta on uuden asetuksen myötä selkeästi kirjattu.

”Saimme pitkään odotetun ja keskeisen työkalun liikennepolitiikan ohjaukseen ja liikenteen suunnitteluun. Tämä mahdollistaa pitkäjänteisyyden pääväylien ylläpidossa ja kehittämisessä, tukee yhteistä sitoutumista ja tekee mahdolliseksi katsoa kauas. Esimerkiksi yritysten on turvallista suunnitella sijoittumista ja investointeja pääväylien varrelle”, Randell sanoo.

”Lausuntokierroksen jälkeen tehdyt muutoksetkin ovat perusteltuja. Runkoverkko on riittävän kattava elinkeinoelämän kuljetusten ja pitkämatkalaisten kannalta, mutta ei liian laaja esimerkiksi ylläpidon kannalta. Onnistunut ratkaisu lyhyellä, mutta ennen kaikkea pitkällä aikavälillä.”

Seuraavaksi on varmistettava rahat

RT:n infratoimialan johtaja Paavo Syrjö muistuttaa, että asetuksen tultua voimaan seuraava askel on liikenteen riittävän rahoitustason varmistaminen. Tarvitaan pitkäjänteiset linjaukset kehittämisinvestoinneista, niiden tehokkaista toteutusmalleista ja rahoituksesta, mutta myös perusväylänpidosta.

”Investointien ja perusväylänpidon vuotuisen rahoitustason tulee olla vähintään yksi prosentti bruttokansantuotteesta, mikä tarkoittaa tällä hetkellä noin 2,3 miljardia euron liikennerahoitusta.”

Jatkokehittämisessä RT ottaisi kunnianhimoiseksi tavoitteeksi runkoverkon kaksiraiteisuuden ja nelikaistaisuuden.

”Maanteille suunniteltu nopeusrajoitus on nyt pääosin 80 kilonmetriä tunnissa, kun se voisi hyvin olla 100 hieman tavoitetasoa kiristämällä”, Syrjö sanoo.

”Vastaavasti kaksiraiteisuus toisi kasvukeskukset ja maakuntien keskukset ajallisesti lähemmäs etelän kasvukolmiota, mikä avaisi Suomelle uudenlaiset kehitysnäkymät kaupungistumisen ja työvoiman liikkuvuuden näkökulmasta, poistaisi alueiden vastakkainasettelua ja vähentäisi merkittävästi liikenteen päästöjä. Koko Suomi hyötyisi”, Randell kertoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “RT: ”Tällaista ei ole ennen nähty””

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi