Tuusulantie keskustaan päin Pakilantien sillalta. Kuva: Markus Jokela / HS

Näin Tuusulanväylä katoaisi – Helsingin bulevardisuunnitelmat etenevät oikeuden tyrmäyksestä huolimatta

Helsinki suunnittelee, että tulevaisuudessa pitkän matkan bussimatkustajat vaihtavat Käpylässä lähijunaan ja pikaraitiovaunuun.

Kirjoittaja(t) Kimmo Oksanen / HS

Käpylän asemanseutu muuttuu nykyisestä läpikulkualueesta merkittäväksi joukkoliikenteen solmukohdaksi. Tämä on yksi näkyvä suuri muutos, kun Helsingin suunnittelema kaupunkibulevardi aikanaan valmistuu. Buelvardin merkitsee nykyisen Tuusulanväylän eli moottoritien purkamista useiden kilometrien matkalta.

Suunnittelun ensimmäiset periaatteet ovat esillä tiistaina Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa.

”Käpylän asemanseudulla rakennetaan ensimmäisenä. Nyt esillä olevat suunnitteluperiaatteet ohjaavat eteenpäin menoa. Niissä katsotaan aluetta kokonaisuutena, konkreettisia kaavapäätöksiä tehdään sitten myöhemmin pieni pala kerrallaan”, kaupunkiympäristön toimialan apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) sanoo.

Tuusulanbulevardi on Helsingin alunperin haluamista kaupunkibulevardeista toinen, joka nykynäkymin toteutuu. Toinen on Vihdintien kaupunkibulevardi. Länsiväylän, Turunväylän, Hämeenlinnanväylän ja Lahdenväylän kaupunkibulevardit kaatuivat korkeimmassa hallinto-oikeudessa (KHO).

Myös Tuusulanbulevardin suunnitelmaan kuulunut pääradan ja Veturitien välinen alue pyyhittiin kho:ssa punakynällä yli.

Pikaraitiotien pysäkkivälit ovat pitkät

Jos Tuusulanbulevardin suunnittelun periaatteet toteutuvat nyt lautakunnalle esitetyn kaltaisina, nykyisen Tuusulanväylän äärelle rakennetaan asunnot noin 20 000 helsinkiläiselle eli jotakuinkin saman verran kuin valmiiseen Jätkäsaareen tulee asukkaita.

Suunnittelun alle jäävä alue sijoittuu Tuusulanväylän molemmille puolille, rajautuen etelän suunnassa Käpylässä Pohjolankadun ja Mäkelänkadun risteykseen sekä Koskelantiehen ja pohjoisessa Patolan ja Pakilan seuduille.

”Kahdenkymmenen tuhannen asukkaan suuruusluokasta lähdetään liikkeelle. Rakentamisen kohteena se on aivan eri luonteinen kuin Jätkäsaari. Toisin kuin Jätkäsaarta, Tuusulanbulevardin seutua sekä suunnitellaan että rakennetaan pala palalta pitkän ajan kuluessa”, Sinnemäki sanoo.

Keskeisinä tässä ajattelussa ovat pikaraitiotien rakentaminen Tuusulanväylän suuntaisena sekä nykyisen Mäkelänkadulle tulevan lähestymisliikenteen ohjaaminen Veturitielle Keski-Pasilan suuntaan.

Pikaraitiotien pysäkkivälit ovat pitkät, noin 800 metriä. Se mahdollistaa niiden kulun tavallisia raitiovaunuja nopeammin.

”Pikaratikka kulkee lujaa”, Sinnemäki sanoo.

”Veturitietä vasta rakennetaan. Pikaratikan rakentaminen ei ala vielä monee vuoteen. Valmistuessaan se liittää uuden rakentamisen ja vanhan kaupunkirakenteen tehokkaalla yhteydellä kantakaupungin verkkoon.”

Käpylän terminaalista suunnitellaan vaihtopistettä

Käpylästä tulee joukkoliikenteen solmukohta, jonka terminaalissa kohtaavat pikaratikka, lentorata ja bussit. Suunnitelman mukaan esimerkiksi Raide-Jokeri risteää bulevardialueen kanssa Käskynhaltijantien sillalla. Risteyskohtaan rakennetaan vaihtopysäkki pikaraitiolinjalta toiselle. Raide-Jokeri risteää Tuusulanbulevardin kanssa eritasoisena.

”Kaupungin kasvaessa reipasta tahtia tarvitaan lisää asuntoja paikoille, joille saadaan tehokas ja sujuva joukkoliikenne”, Sinnemäki perustelee.

Käpylän terminaalista suunnitellaan vaihtopistettä kauempaakin Helsinkiin saapuville: ”Tulevaisuudessa bussit, jotka tulevat kauempaa, eivät kulje keskustaan asti, vaan ihmiset vaihtavat Käpylässä tehokkaisiin joukkoliikennevälineisiin”, Sinnemäki sanoo.

Vaikka Helsinki hävisi ison osan kaupunkibulevardihankkeistaan KHO:ssa, maailman tappiin niitäkään ei nähtävästi ole haudattu.

Tällä hetkellä muita konkreettisia hankkeita Tuusulanbulevardin ja Vihdinbulevardin ohella ovat Sinnemäen mukaan ”Laajasalonbulevardi, jossa moottoritiemäisen kadun ympärille rakennetaan asumista, Sörnäisten rantatien alue ja Hakaniemen alue, jossa laajaa liikennetilaa vapautetaan asumiselle.”

”Näitä muita [lähestymisväylien bulevardeja] ei nyt tällä hetkellä suunnitella. Katsotaan 2020-luvun alussa uudelleen, miten kaupunki on kehittynyt, ja missä yleiskaavan mahdollistamaa rakentamispotentiaalia silloin on”, Sinnemäki sanoo.

”Tarkastellaan yleiskaavaa uudelleen, mutta ei ihan heti.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Näin Tuusulanväylä katoaisi – Helsingin bulevardisuunnitelmat etenevät oikeuden tyrmäyksestä huolimatta”

  1. Vantaan kannattaa laittaa isot tietullit pohjoiseen tulevalle liikenteelle Tuusulanväylän jämille ja sama tietysti Lahden väylälle ja Hämeenlinnan tielle. Ei tuota urpoilua tarvitse yksin suvaita.

  2. Ajatuksena se että tuo yhtämittainen jono, josta nautittiin Tuomarinkylän bussikaistatyömaan kanssa.. .. Muuttuisi pysyväksi 6:00-9:30, ja Ruotsinkylään asti.
    Tuusulanväylällä on suuri liikenne jo ennen kuutta. Kuvitellaan tämä massa Hämeenlinnanväylälle ja Lahdentielle. Ja molemmille kehille, tämähän jakaa vähän kehäteiden liikennettä kun mennään pidempi matka kahden ison välissä olevaa moottoritietä.

    Ompahan ainakin vittumaisempi Helsingin päättäjien lennellä lämpöön pohdiskelemaan näitä nerokkaita ajatuksia.

  3. Helsinki tulee ampumaan itseään massiivisesti jalkaan tämän bulevardihölmöilyn kanssa. Päättäjät eivät asiaa tietenkään nykyisessä viherhubriksessaan tajua, mutta aika tulee tämän näyttämään. Joten onnea vaan teille siellä Helsingistanin Viherkansantasavallan Suunnittelukomiteassa jos vain yhtään tunnette sitä tarvitsevanne 😀

  4. Mainiota, suunnitelmat kuulostavat hienoilta. Ilahduttavasti katumittakaava on nykyisin uusissa suunnitelmissa parantunut, kunhan vain arkkitehtuurin taso ottaisi myös pari hyppäystä eteenpäin.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi