Ilmakuva Hernesaaresta vuodelta 2013. Kuva: Sami Kero / HS

Helsingin kokoomus pelkää, että Hernesaaren uusi asuinalue kokee Jätkäsaaren kohtalon – toivovat yhteyttä keskustatunneliin

Kokoomuksen entinen ja nykyinen ryhmänjohtaja Risto Rautava ja Daniel Sazonov murehtivat Etelä-Helsingin liikennesumppuja.

Kirjoittaja(t) Marja Salomaa / HS

Helsingin kokoomuksen nokkamiehet haluavat Hernesaaren kaavaan kirjauksen, joka mahdollistaa yhteyden keskustan maanalaiseen kokoojakatuun eli uudelleen linjattuun keskustatunneliin, jos sellainen tehdään.

Valtuustoryhmän entinen puheenjohtaja ja kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Risto Rautava (kok) toivoo, että ennen Hernesaaren kaavakäsittelyä poliitikot saavat käsiinsä kunnon liikenneselvitykset. Pelkona on, että uuden asuinalueen liikenne sumppuuntuu kuten Jätkäsaaren liikenne pahimmillaan.

Yle uutisoi keskiviikkona, että kokoomus lähtee siitä, että kokoojakatu pitää saada kirjattua Hernesaaren asemakaavan selostukseen. Ihan näin jyrkästi entinen ja nykyinen valtuustoryhmän puheenjohtaja eivät HS:lle kantaansa muotoile.

Keskiviikkona valtuustoryhmän uudeksi puheenjohtajaksi valittu Daniel Sazonov (kok) sanoo asian liki samoilla sanoilla kuin Rautava.

”Meille on tärkeätä, ettei Hernesaaren kaavassa blokata mahdollisuutta tehdä yhteys maanalaiseen kokoojakatuun”, Sazonov sanoo.

Rautavan mukaan Hernesaaren kaava on tulossa kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn helmi-maaliskuussa.

Kaupunkiympäristön toimiala tilasi viime syksynä kymmeneltä suunnittelutoimistoilta ideoita kävelykeskustan laajentamiseksi ja selvitystä maanalaisen kokoojakadun edellytyksistä. Ajatuksena oli, että kokoojakatu vähentäisi ydinkeskustan läpiajoliikennettä ja satamien raskasta liikennettä katutilassa.

Satamaliikenne on rasittanut etenkin Jätkäsaaren, mutta myös Katajanokan katuverkkoa.

Kaupunkistrategiaan on kirjattu, että toteutuessaan kokoojakatu rahoitetaan osin tienkäyttömaksuilla.

Toimistojen ehdotuksissa oli muun muassa hyödynnetty keskustassa jo olevia pysäköintihalleja siten, että niistä oli hahmoteltu yhteyksiä itä-länsisuuntaiseen maanalaiseen kokoojakatuun. Ajatuksena oli, että jo olemassa olevien maanalaisten yhteyksien kytkeminen laajemmaksi verkoksi säästäisi aikaa, vaivaa ja rahaa.

Yksi mahdollinen maanalainen yhteys oli hahmoteltu Hernesaaresta Jätkäsaaren maanalaisen pysäköintitilan kautta maanalaisen kokoojakadun pääreitille Länsiväylän tuntumaan.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuosi sitten alueen osayleiskaavan, joka määrittää tätä tarkempaa suunnittelua. Sen perusteella Hernesaareen on tulossa asuntoja noin 7 500 asukkaalle sekä työpaikkoja noin 3 000.

Joukkoliikenteen runkona on raitiolinja Hietalahdesta Hernesaareen. Sen pohjatyöt ovat jo alkaneet Telakkakadulla. Uuden raitiolinjan ensimmäinen etappi Eiranrannan väliaikaiselle kääntöpisteelle on määrä avata liikenteelle runsaan kahden vuoden kuluttua vuoden 2021 kesällä.

Hernesaaren rakentamisen edetessä 2020-luvulla raitiolinjaa jatketaan niemen kärkeen.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsingin kokoomus pelkää, että Hernesaaren uusi asuinalue kokee Jätkäsaaren kohtalon – toivovat yhteyttä keskustatunneliin”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi