Helsingin Sanomien mukaan perusväylänpitoon tehdään parlamentaarisen työryhmän esityksen mukaan vuodesta 2020 eteenpäin 300 miljoonan euron vuosittainen tasokorotus. Talvikunnossapitoon tehdään 20 miljoonan euron pysyvä korotus perusväylänpidon tasokorotuksen sisällä.
Raideinvestointien määrää kasvatetaan nykytasosta investoimalla enemmän raiteisiin. Lisäksi toteutetaan rautateiden nopeutus- ja turvallisuustoimenpiteitä perusväylänpidon tasokorotuksen sisällä.
Vaarallisten tasoristeysten poistamiseen on varattu lisärahoitusta 22 miljoonaa euroa vuosina 2020–2022.
Uusien yhteyksien suunnittelu alkaa
Pääradan ja sen laajennusten suunnittelu käynnistetään. Tämä tarkoittaa Helsinki-Tampere -väliä. Helsingistä länteen suuntautuvan matka-aikoja lyhentävän radan jatkosuunnittelu käynnistetään, mikä tarkoittaa Helsinki-Turku väliä. Myös Helsingistä itään suuntautuvan matka-aikoja lyhentävän radan suunnittelu käynnistetään
Hallitusohjelman mukaan ”Pisara-radan ja Helsingin ratapihan järjestelyjen osalta on varmistettava liikenteen kehittämisen ja kansantalouden kannalta tehokkain ja parhaan kokonaishyödyn tuova malli”.
Hallitus varaa jopa 41 miljoonaa euroa vuosille 2020–2022, jotta kävely ja pyöräily lisääntyisi. Se merkitsee muun muassa lisää kävely- ja pyöräväyliä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Perusväylänpitoon 300 miljoonaa euroa lisää”