Kymmenen prosenttia ekonomisteista on eri mieltä.
Tiedot käyvät ilmi Ekonomistikoneen kyselystä. Kysymykseen vastasi 44 ekonomistia.
Yksitoista prosenttia vastaajista on asiasta epävarmoja ja kaksi prosenttia vailla mielipidettä.
Kommenteissaan ekonomistit painottavat toteutuksen merkitystä: väärin sovellettuna kyseessä on vain lisävero, taiten käytettynä ruuhkamaksut leikkaavat ruuhkia ja päästöjä.
Marraskuussa 2017 avanneella Ekonomistikone.fi-sivustolla suomalaisekonomistit, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottavat kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Ruuhkamaksut vähentävät ekonomistien mukaan liikenteen haittoja tehokkaasti”
Taas tällainen ”itsestään selvä” asia. Ei tuohon olisi tarvittu taloustieteilijöitä. Totta kai ruuhkamaksut ja muut vastaavat kieltoihin ja rajoituksiin perustuvat toimenpiteet vähentävät päästöjä, koska liikenne vähenee. Samanlaisia ovat ”tutkimukset” joiden mukaan nopeusrajoitusten kiristäminen vähentää onnettomuuksia. ääritapaus olisi että autoilu kielletään kokonaan. Silloin loppuisivat autoilun saasteet ja onnettomuudet. Samalla pitäisi sanoa hyvästit kehittyneelle länsimaiselle huippuluokan yhteiskunnallemmekin
Pitää muistaa että koko yhteiskunta pyörii pitkälti autoilun varassa ja jo liian alhaisten nopeusrajoitusten (mm. talvirajoitukset) olemassaolo aiheuttaa vuosittain yhteiskuntataloudellisia kuluja jopa puoli miljardia euroa. Yksityisautoilu on myös yksilönvapauden parhaita ilmentymiä ja perustuslakikin takaa suomalaisille yksilönvapauden ja vapaan liikkumisen.