Ensimmäinen rata-allianssi täytti tavoitteensa

Lielahti–Kokemäki-ratahankkeen viisivuotinen takuuaika päättyi vuodenvaihteessa. Väyläviraston mukaan tämä Euroopan ensimmäinen julkinen allianssihanke ja yhteistoiminnallisten hankemuotojen tienraivaaja vastasi asetettuihin tavoitteisiin erinomaisesti.

Suomen ensimmäinen allianssihanke palkittiin Rakennuslehden Vuoden Työmaa -kilpailussa vuonna 2012. Allianssi toi Suomeen muun muassa big roomin.

Lielahti–Kokemäki-ratahankkeessa uudistettiin rataa 90 kilometrin matkalta sekä tehtiin vahvistustöitä, jotka mahdollistivat rataosan liikennöinnin 25 tonnin akselipainolla. Hanke toteutettiin Liikenneviraston (nykyinen Väylävirasto) ja VR Track Oy:n (nykyinen NRC Group Finland Oy) yhteisenä allianssihankkeena ja se valmistui etuajassa vuonna 2014.

Uudistettu Lielahti–Kokemäki-rata palvelee paitsi alueen kuntien, myös valtakunnallisen elinkeinoelämän tarpeita.

Hankkeen kestoa lyheni kokonaisuudessaan noin kaksi vuotta verrattuna perinteiseen toteutustapaan. Kokonaisbudjetti alittui noin 1,6 miljoonalla eurolla.

Myös rakentamisen aikaisen junaliikenteen täsmällisyys säilyi huipputasolla . Rataosalla liikennöi noin 27 000 junaa, joista vain 42 junavuoroa myöhästyi tai peruuntui rakennustöiden vuoksi.  Hankkeen tapaturmataajuus säilyi niinikään hyvänä (kuusi tapaturmaa per 666 000 työtuntia) ja turvallisuuteen luotiin toimivia ohjeistuksia, joita on voitu hyödyntää myös muissa hankkeissa.

”Koko Suomen rakennusala on muuttunut merkittävästi allianssimallin ansiosta.  Lielahti–Kokemäki-hanke oli tienavaaja, joka on onnistumisillaan mahdollistanut yhteistoiminnallisten hankkeiden leviämisen”, Väylän toimialajohtaja Pekka Petäjäniemi toteaa.

Voitto työmaakilpailussa 2012

Rakennuslehden asiantuntijaraati palkitsi työmaan vuonna 2012. Raati vakuuttui siitä, että allianssiorganisaatio toimii aidosti yhteistyössä hankkeen parhaaksi.  Allianssi osoittautui hyväksi ja kevyemmäksi vaihtoehdoksi Liikenneviraston käyttämällä pp-mallille, jossa tarjoajat kilpailivat myös suunnitelmilla. Allianssissa onkin tämän ensimmäisen hankkeen jälkeen tullut varsin suosittu totetusmuoto suurissa, vaativissa julkisissa hankkeissa. Suomesta on tullut jopa Euroopan johtava maa allianssiurakoissa ja monet kansainväliset vieraat ovat käyneet tutustumassa Suomen kokemuksiin.

Allianssimallin riskiksi raati näki sen perusristiriidan, että osapuolina allianssiorganisaatiossa ovat virasto ja yritys. Toisen osapuolen henkilökunta saa hyvästä lopputuloksesta bonusta, toinen lämmintä kättä.

Raati vakuuttui myös lean-työkalujen kuten last plannerin ja big roomin käytöstä aikataulujen ja suunnittelun ohjauksessa. Ne ovat yleistyneet myös muihin totetusmuotoihin.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Ensimmäinen rata-allianssi täytti tavoitteensa”

Vastaa