Kokeile kuukausi maksutta

Kysely: Huolimaton lopputulos ja huono suunnittelu heikentävät korjaamisen laatua

Kyselyn mukaan lähes 75 prosenttia taloyhtiöpäättäjistä ja 65 prosenttia isännöitsijöistä on sitä mieltä, että korjausrakentamisen lopputulos jättää toivomisen varaa.

TEH-yhtiöiden teettämässä ja Taloustutkimuksen tekemässä kyselyssä selvitettiin paitsi korjausrakentamisen laatumielikuvia myös kokemuksia tuoreista julkisivuremonteista kahden vuoden ajalta.

Tiedotteen mukaan yleisesti ottaen taloyhtiöpäättäjät suhtautuivat urakoitsijoiden suoriutumiseen isännöitsijöitä kriittisemmin.

Taloyhtiöpäättäjistä 63 prosenttia oli sitä mieltä, että laadukasta korjausrakentamisen urakoitsijaa on vaikea löytää. Isännöitsijöistä samaa mieltä oli 37 prosenttia.

Huolimattomuus ärsytti päättäjiä

Yli puolet isännöitsijöistä katsoi, että aikatauluissa pysytään hyvin ja asiakkaan toiveisiin tartutaan nopeasti. Taloyhtiöpäättäjistä vain noin joka neljäs oli tätä mieltä.

Tiedotteen mukaan taloyhtiöpäättäjien eli taloyhtiön hallituksessa istuvien ja asunto-osakkeenomistajien laatumielikuvaa heikensi erityisesti työn huolimaton lopputulos.

Isännöitsijöiden mielikuvissa korostui työn huono suunnittelu.

Viidennes näkee tason heikkona

Kyselyn mukaan myös kokemukset julkisivuremonteista jakoivat isännöitsijät ja taloyhtiöpäättäjät kahteen leiriin. Kun isännöitsijöistä 90 prosenttia katsoi, että urakoitsijalta saatiin kerralla sitä, mitä sovittiin, taloyhtiöpäättäjistä 43 prosenttia oli tällä kannalla.

Suorastaan heikoksi korjausrakentamisen tasoa kuvasi kuitenkin vain joka viides taloyhtiöpäättäjä.

Molemmat vastaajaryhmät olivat pääosin tyytyväisiä viimeisimpään korjausrakentamisen hankkeeseen, jossa he olivat asianosaisina.

Isännöitsijöiden kokemuksista kävi ilmi, että laatukäsitysten parantamiseksi laaditut mittarit eivät ole vielä löytäneet paikkaansa projektien vakiintuneina käytäntöinä. Vain noin puolet vastaajista kertoi urakoitsijan mitanneen suoriutumista ylipäätään jollakin tavalla.

Yleisimpiin mittauskeinoihin luettiin asiakaspalautteen pyytäminen työn valmistuttua, projektin etenemisestä tiedottaminen ja aikataulussa pysymisen sekä työturvallisuuden seuraaminen.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kysely: Huolimaton lopputulos ja huono suunnittelu heikentävät korjaamisen laatua”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat