Kuopion ratapihan parannushanke alkaa suunnittelulla

Väylävirasto on aloittanut Kuopion ratapihan parannushankkeen. Hankkeen suunnittelu käynnistyy heti.

Suunnittelu kestää tämän vuoden, varsinainen rakentaminen ajoittuu vuosille 2022–2023, ja vuonna 2024 tehdään viimeistelytöitä. Hankkeeseen on varattu 36 miljoonaa euroa.

Hankealue kattaa henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen ratapihat, matkustajatunnelin sekä Puijonkadun alikulkusillan uusimisen. Rakennusurakkaan kuuluvat esteettömien kulkureittien rakentaminen laitureille ja junaan. Hissit ja korotetut laiturit mahdollistavat tämän. Hankkeeseen kuuluvat  myös uudet  opasteet, kuten näkövammaisten tuntoon perustuvat lattiamerkinnät.

Kuopion ratapihan parantamisen seurauksena saadaan kustannussäästöjä käytön ja kunnossapidon kautta, kun turvalaitteet uusitaan. Myös junaliikenteen täsmällisyys paranee, koska moderni tekniikka vähentää häiriöitä liikenteenohjauksessa.

”Tavoitteenamme hankkeessa on, että matkustajien on helppo liikkua, mennä junaan ja laiturille.  Matkustajatunneliin tulevat uudet hissit. Laitureita korotetaan niin, että junaan pääsee helposti raskaiden matkatavaroiden ja lastenvaunujen kanssa”, projektipäällikkö Vesa Ruohomäki Väylävirastolta kertoo tiedotteessa.

”On hienoa, että Väylävirasto aloittaa hankkeen, joka viimeistelee asemanseudun kehittämisen kokonaisuuden. Asemanseutu on meille kuopiolaisille tärkeä liikenteellinen solmukohta ja osa keskustan kehittämistä. Se kattaa ratapihan, linja-autoaseman ja rautatieaseman alueet sekä ympäröivät kadut yhteyksineen ja palveluineen. Vuonna 2023 Kuopiossa on nykyaikaiseksi ja toimivaksi uudistettu asemanseudun alue”, Kuopion kaupungin hankejohtaja Antti Niskanen sanoo.

Perjantaina 29. tammikuuta avattu matkustajatunnelin jatke Kuopion Porttiin toteutettiin yhteistyössä Väyläviraston ja Kuopion kaupungin kanssa, ja siihen saatiin myös rahoitusta Euroopan unionilta.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kuopion ratapihan parannushanke alkaa suunnittelulla”

Jätä kommentti

Viimeisimmät näkökulmat