Erikoisalusten valmistaja korvaisi Kruunuvuoren sillat sähkölautoilla – kustannukset kymmenesosa nykysuunnitelmaan nähden

Kahden sähkölautan käyttöönotto maksaisi noin 20-30 miljoonaa euroa. Lisäksi ratkaisun voisi lauttavalmistajan mukaan toteuttaa nopeasti.

Uudenkaupungin Työveneen valmistamat lautat kulkevat Göteborgissa Götajoen yli kuuden minuutin välein. Yhtiön mukaan vastaava lauttayhteys olisi toimiva, edullinen ja ympäristöystävällinen ratkaisu Kruunuvuoren silloille. (Kuva Uudenkaupungin Työvene oy)

Erikoisaluksia valmistavan Uudenkaupungin työvene oy:n toimitusjohtajan Juha Granqvistin mukaan Helsingin Kruunuvuoren sillat voitaisiin korvata sähkölautoilla.

”Investointikustannukset olisivat kymmenesosa suunnitellusta, yhteys olisi käyttövalmis parissa-kolmessa vuodessa ja ympäristövaikutukset olisivat minimaaliset”, Granqvist vakuuttaa.

Tammikuun lopussa Helsingin kaupunki totesi Kruunusilta-projektin kolmen sillan kustannusten nousevan 35 prosenttia alkuperäistä suunnitelmaa korkeammalle eli 350 miljoonaa euroon.

Kahden sähkölautan käyttöönotto maksaa Granqvistin mukaan noin 20-30 miljoonaa euroa. Lisäksi ratkaisun voisi toteuttaa nopeasti.

”Lautat eivät edellytä suuria infrastruktuurin rakennusprojekteja, ainoastaan kelluvan pistolaiturin. Matkustajaliikenteen voi aloittaa jo parin-kolmen vuoden sisällä”, Granqvist huomauttaa.

Referenssinä Göteborg ja Götajoki

Esimerkkinä hän mainitsee Helsingin kaltaisen Göteborgin, jossa on käytössä Uudenkaupungin Työveneen rakentamat lautat.  Niiden avulla pyöräilijät ja jalankulkijat pääsevät joen yli kuudessa minuutissa, välttäen aikaa vieviä kiertoreittejä.

Yhteen lauttaan mahtuu 300 matkustajaa ja 80 polkupyörää. Kolmella lautalla kuljetetaan vuosittain noin 2,4 miljoonaa matkustajaa Götajoen yli. Vuonna 2022 kapasiteetti nousee neljännen lautan myötä entisestään.

”Kruunusilta-hankkeessa kahdella lautalla voitaisiin kuljettaa 1 500 henkeä tunnissa. Lauttaliikennettä voidaan lisätä sitä mukaa kun Helsinki kasvaa. Tällöin myös investointikustannukset jakautuvat pidemmälle ajanjaksolle”, Granqvist huomauttaa.

”Silloissa pelkästään rakennusmateriaaleista kertyisi noin 20 000 tonnin hiilidioksidipäästöt. Vastaava määrä sähkölautan kohdalla on 500 tonnia”, hän toteaa.

Lauttareittiä voi myös tarvittaessa laajentaa rakentamalla uusia pistolaitureita.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Erikoisalusten valmistaja korvaisi Kruunuvuoren sillat sähkölautoilla – kustannukset kymmenesosa nykysuunnitelmaan nähden”

Jätä kommentti

Viimeisimmät näkökulmat