Kokeile kuukausi maksutta

Helsinki laittaa katutöihin ja puistoihin lähes 200 miljoonaa tänä vuonna – muun muassa näissä paikoissa rakennetaan tulevana kesänä

Katu- ja puistohankkeita on tänä vuonna noin 90 kumpiakin. Luvussa eivät ole mukana uusien kaupunginosien hankkeet.

HSKAU 20210107 Runeberginkatua Töölöntorin raitiovaunupysäkiltä kohti Mannerheimintietä. Kasiratikan katutyöt alkavat maanantaina 11.1. Kuva: Outi Pyhäranta / HS

Helsinki investoi katu- ja puistorakentamiseen 182,6 miljoonaa euroa vuonna 2021. Katujen uudistuksiin ja perusparannuksiin on varattu 76,6 miljoonaa. Uusien kaupunginosien, kuten Jätkäsaaren, Kruunuvuorenrannan ja Kalasataman katujen rakentamiseen 77,9 miljoonaa. Lisäksi yhteishankkeisiin Väyläviraston kanssa käytetään 1,9 miljoonaa euroa.

Katuhankkeita on yhteensä 90, minkä lisäksi tulee 46 uuden kadun rakentaminen. Helsinki peruskorjaa muun muassa 17 katua ja kaksi siltaa ja rakentaa pyöräilyn ja jalankulun väyliä yli 20 kohteessa.

Puistoinvestointien osuus potista on 26,2 miljoonaa euroa. Uusiin puistoihin ja puistojen peruskorjauksiin on varattu 10,1 miljoonaa, uusien kaupunginosien puistoihin 7,1 miljoonaa ja liikuntapaikkoihin sekä ulkoilualueisiin yhdeksän miljoonaa euroa. Puistohankkeita käynnistetään tänä vuonna 89, joista 21 on uusia puistoja vanhoihin kaupunginosiin ja 12 uusiin kaupunginosiin.

Osa hankkeista on jo käynnissä

Vuodesta 2019 käynnissä olleet Raide-Jokerin katutyöt näkyvät katukuvassa myös tulevana kesänä. Vuoden suurimpia uusia katuremontteja on tammikuussa alkanut niin kutsuttu Kasin katutyö, jota tehdään raitiovaunulinjan numero kahdeksan varrella. Pääasiassa työalueina ovat Caloniuksenkatu, Runeberginkatu ja Helsinginkatu sekä niitä ympäröivät kadut. Katutöiden alueelle rakennetaan yksisuuntaisia pyöräkaistoja ja samalla uusitaan monin paikoin yli satavuotiasta kunnallistekniikkaa. Työt valmistuvat alkuvuodesta 2023 ja maksavat 13,8 miljoonaa euroa.

”Kasin katutöiden suunnittelussa on nyt pyritty ja myöskin toteuttamisessa pyritään käyttämään hyväksi kaikkea sitä, mitä Hämeentien uudistuksen yhteydessä on opittu viestinnästä, töiden suunnittelusta ja yllätyksiin varautumisesta, Helsingin kaupungin tekninen johtaja Kari Pudas sanoo.

Toinen jo käynnissä oleva hanke on Kaisantunnelin rakentaminen. Kyseessä on kävelijöiden ja pyöräilijöiden käyttöön Päärautatieaseman kiskojen ali rakennettava 220-metrinen tunneli, jonka on määrä valmistua vuonna 2023. Samassa yhteydessä rakennetaan pyöräpysäköinti 1500 pyörälle. Hankkeen kustannusarvio on 23 miljoonaa euroa.

Laajasalontien kaupunkibulevardi Yliskyläntien ja Koirasaarentien välille on käynnistymisvaiheessa. Kadun molemmille puolille rakennetaan jalkakäytävät ja yksisuuntaiset pyörätiet sekä bussipysäkkejä. Samalla uudistetaan kadun sisäinen kunnallistekniikka.

”Tätä tietä kulkee tulevaisuudessa myös raitiovaunu. Laajasalontien poikkileikkaus ja luonne muuttuu eri kulkumuotoja palvelevaksi ja sen tasausta nostetaan kaupungin tasoon, kun se nyt kulkee siellä moottoritiemäisessä kuilussa. Tällä tavalla myös vapautetaan tilaa kaupungin tiivistämiselle”, Pudas sanoo.

Töiden on määrä valmistua ensi vuonna. Katu viimeistellään lopulliseen muotoonsa, kun sille asennetaan raitiotiekiskot ja rakennetaan pysäkit. Tien profiilin muuttaminen mahdollistaa asuntojen rakentamisen 1000 asukkaalle myöhemmin. Urakan hinta on 6,9 miljoonaa euroa.

Munkkiniemen siltaa kunnostetaan miljoonalla

Pasilassa uudistetaan Veturitietä, joka levenee 3+4-kaistaiseksi. Lisäksi sen molemmille puolille tulee jalkakäytävät ja pyörätiet. Uusittu Veturitie kulkee junaradan viertä Pasilankadulta Veturitien sillalle. Myös silta uusitaan noin kolme kertaa nykyistä leveämmäksi.

”Tilanne muuttuu aika paljon nykyisestä, ja Veturitien uusiminen asettaa rungon tälle rakentumassa olevien ratapihakortteleiden ja Keski-Pasilan rakentamiselle.”

Samassa yhteydessä toteutetaan myös uusia asuntokatuja, jotka tekevät noin 1200 asunnon ja peruskoulun rakentamisen mahdolliseksi. Rakentaminen alkaa toukokuussa ja valmista on vuonna 2023. Kokonaishinta on noin 23 miljoonaa euroa, josta Veturitien sillan osuus on 10,6 miljoonaa euroa.

Siltatöitä on luvassa myös Paciuksenkadun päässä Munkkiniemen sillalla, joka kunnostetaan miljoonalla eurolla. Remontissa uusitaan sillan pintarakenteet ja reunapalkit sekä kunnostetaan kannen ylä- ja alapinnan betonirakenteet ja raitiotiekiskot.

Kruununsiltojen valmistelutyöt alkavat

Kruununsillat-hankkeessa on tällä hetkellä meneillään siltaurakan tarjouskilpailu ja muun osuuden allianssin kehitysvaihe. Hankkeen toteuttamisesta riippumatta tämän kevään ja kesän aikana tehdään valmistelevia töitä, kuten Hakaniemen alueen johtosiirtoja, puunkaatoja ja esirakentamista. Valmistelevia töitä tehdään myös suunniteltujen siltojen toisessa päässä.

”Jos kustannukset nousevat merkittävästi nykyisestä, niin hankehan on kaikkinensa tulossa sitten uudelleen kustannusten tarkentuessa vielä päätöksentekoon. Mantereen puolella työt liittyvät Hakaniemen alueen kehittämiseen. Nämä työt ovat sellaisia, jotka Hakaniemessä olisi tehtävä Kruununsillat-hankkeesta riippumatta.”

Kaikki hankkeet toteutetaan vähäpäästöisinä.

”Käytännössä se tarkoittaa vähäpäästöisiä koneita ja fossiilivapaita polttoaineita, mutta nyt jo jonkin verran sähköisiä koneita työmailla”, Pudas sanoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsinki laittaa katutöihin ja puistoihin lähes 200 miljoonaa tänä vuonna – muun muassa näissä paikoissa rakennetaan tulevana kesänä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat