Helsingissä alkaa maanantaina 23 miljoonan euron katutyömaa – Veturitie saa lisäkaistoja ja uuden sillan

Seitsemän uuden kadun rakentaminen mahdollistaa asuntorakentamisen Ratapihakortteleihin.

Ilmakuva hankealueelta. Kuva: Kreate

Veturitien uudistus ja Ratapihakorttelien katujen rakentaminen Helsingin Pasilassa alkaa ensi viikon maanantaina. Veturitietä levennetään ja se linjataan kulkemaan junaradan vierestä. Uudesta Veturitiestä tulee Pasilan pääkatu, jonka ajokaistoja lisätään Höyrykadun ja Hakamäentien välillä. Kadun molemmille reunoille tulee koko pituudeltaan erotellut jalkakäytävät ja pyörätiet.

Veturitien junaradan ylittävä silta uusitaan ja levennetään noin kolme kertaa nykyistä leveämmäksi. Samalla sillan alle rakennetaan uusi pyöräily- ja kävelytie. Purku- ja rakentamistyöt tehdään vaiheittain, ja ilikenne sillalla säilyy koko työmaan ajan. Junaliikenteen vuoksi huomattava osa töistä tehdään yöaikaan.

”Rakennamme sillan kahdessa lohkossa, jotta ajoneuvoliikenne sillalla säilyy koko rakentamisen ajan. Kehitysvaiheessa saimme käytyä läpi tilaajan ja suunnittelijan kanssa työsuunnitelmia ja niiden toteuttamisvaihtoehtoja. Etenemme suunnitelmalla, jossa rakennamme tason vanhan sillan alapuolelle, mikä takaa purku- ja rakennustöiden tekemisen joustavammalla aikataululla ilman haittoja rataliikenteelle, hankkeen projektipäällikkö Jyrki Perokorpi Kreatelta kertoo tiedotteessa.

Suurin osa rakennettavista kaduista on uusia tontti- ja kokoojakatuja. Ne mahdollistavat uusien asuintalojen rakentamisen ja rakennetaan vaiheittain asuntorakentamisen kanssa. Uusia katuja tulee seitsemän ja niiden viimeistelytyöt tehdään vasta katujen valmistuttua.

Koko urakan hinta on noin 23 miljoonaa euroa. Veturitien sillan osuus tästä on noin 10,6 miljoonaa euroa.

Työmaa on vähäpäästöinen ja siellä käytetään vain uusiutuvaa dieseliä ja sähköä. Käytettävät työkoneet täyttävät tiukimman päästöluokan vaatimukset, ja työmaalla käytetty energia ja sähkö ovat hiilivapaita. Työmaan säännöllisellä energiankulutuksen ja päästöjen seurannalla saadaan kerättyä tietoa hankkeen ympäristövaikutuksista, ja sitä voidaan käyttää tulevien hankkeiden vähäpäästöisyyden kehittämisessä. Ympäristövaikutuksia ja hiilijalanjälkeä voidaan pienentää myös materiaalivalinnoilla.

”Käytämme rakentamisessa paljon betonimurksetta, joka kierrätysmateriaalina vähentää neitseellisten rakennusmateriaalien käyttöä pienentäen samalla työmaan hiilijalanjälkeä”, Perokorpi sanoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsingissä alkaa maanantaina 23 miljoonan euron katutyömaa – Veturitie saa lisäkaistoja ja uuden sillan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat