NCC ja Metropolia selvittivät parkkitalokonseptin käytettävyyttä suurissa kaupungeissa

NCC:n ja Metropolia ammattikorkeakoulun yhteistyöprojektissa kartoitettiin NCC:n kehittämän vähähiilisen parkkitalokonseptin, NCC Parkin, käytettävyyttä Suomessa.

NCC parkkitalokonseptin havainnekuva Tanskan Lyngbystä. Kuva: NCC

Projektityö toteutettiin osana Metropolian ammattikorkeakoulun tuotantotalouden tutkinto-ohjelmaa, jonka tavoitteena on kouluttaa liiketoimintaorientoituneita insinöörejä.

”NCC:lle tehty projekti oli erittäin mielenkiintoinen sekä ajankohtainen nykyisessä uudisrakentamisessa. Saimme haastateltavilta kiinnostavia näkökulmia, ja voimme mahdollisesti hyödyntää näitä tietoja myöhemminkin. Kaikilla jäsenillä oli vahva tahto oppia ja ymmärtää tulevaisuuden tarpeita vähähiilisyyden suhteen eri organisaatioissa. Samalla opimme paljon projektien toiminnasta ja tarpeista, projektissa mukana olleet opiskelijat Aleksi Laakkonen, David Romanov ja Jori Hyyryläinen toteavat tiedotteessa.

NCC:n hankekehittäjä Elizaveta Ageevan mukaan yhteisessä projektissa opiskelijat pääsevät tutustumaan käytännössä, millaisia kaupunkikehityksen haasteita yrityksissä ratkaistaan ja toisaalta antamaan uusia näkökulmia myösyritysten asiantuntijoille.

Projektissa kartoitettiin kasvavien kaupunkien, yksityisten parkkihallioperaattoreiden sekä sijoitusyhtiöiden ympäristö- ja vähähiilisyystavoitteita tulevaisuuden liikenteen ja parkkiratkaisujen näkökulmasta.

Selvityksen pohjalta arvioitiin vähähiilisen ja useammassa vaiheessa rakentuvan parkkitalon tarvetta suurissa kaupunkikeskittymissä. Selvityksen mukaan parkkipaikkojen tarve ja sen muutokset eivät välttämättä ole tiedossa vielä rakennusvaiheessa.

Kaupunkien taholta pääomaa joudutaan sitomaan parkkitaloihin, joiden käyttöaste on alkuvaiheessa matala. Myös liityntäpysäköinti on ollut käyttöasteeltaan joissain kaupungeissa arvioitua matalampi, sillä autoilijat mieluummin kulkevat autolla loppumääränpäähän.

NCC Parkkia on käytetty Tanskassa noin 10 vuoden ajan. Tällä hetkellä on rakenteilla parkkitalot esimerkiksi Lyngbyhyn ja Valbyhyn.

”Suomessa uskomme NCC Parkin tuovan taloudellisesti järkevän ratkaisun esimerkiksi aluehankkeisiin, joissa kortteli rakentuu vaiheittain”, NCC:n kaupunkikehityksen liiketoimintajohtaja Sanni Tuomainen sanoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “NCC ja Metropolia selvittivät parkkitalokonseptin käytettävyyttä suurissa kaupungeissa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat