Kokeile kuukausi maksutta

Helsingin toiseksi vilkkaimmalla metroasemalla Sörnäisissä alkaa ensi viikolla remontti, joka kestää lähes kaksi vuotta

37 vuotiaan metroaseman peruskorjaus maksaa 7,6 miljoonaa euroa. Remontin on määrä valmistua keväällä 2023.

Metron Vaasanpuistikon A-sisäänkäynti puretaan osittain, ja se uusitaan lasirakenteisena. Kuva: HMT ARKKITEHDIT

Sörnäisten metroaseman peruskorjaus alkaa elokuussa.

Kaksi vuotta kestävässä urakassa remontoidaan metroaseman katu- ja lippuhallitason tilat kokonaisuudessaan. Lippuhallissa uusitaan liiketilat, yleisökäytävän ja porraskäytävien pintarakenteet ja varusteet sekä valaistus.

Metroaseman energiatehokkuus paranee, kun rakenteiden lämmöneristystä parannetaan ja talotekniikkaa uusitaan.

Vaikka suurin osa peruskorjausurakasta tapahtuu Kurvissa maan alla, katukuvaan vaikuttaa Vaasanpuistikossa sijaitsevan sisäänkäynnin uusi ilme.

Metron Vaasanpuistikon A-sisäänkäynti puretaan osittain, ja se uusitaan lasirakenteisena. Vaasanpuistikon B-sisäänkäynnillä uusitaan kaksi hissiä.

Myös kahden muun Kurvissa sijaitsevan sisäänkäynnin pintarakenteet ja kaiteet uusitaan.

Metroaseman ongelmana oli pitkään vuotava katto, ja kattorakenteita uusittiin jo Hämeentien katuremontin yhteydessä. Nyt alkavassa urakassa tehdään loppuun kannen vedeneristys.

Lippuhallissa rakennustöitä tehdään vaiheittain niin, että asema on matkustajien käytössä koko remontin ajan. Töiden aikana lippuhallissa on väliaikaisia kulkujärjestelyjä, ja osa käytävästä on kerrallaan matkustajien käytössä.

Metroaseman viidestä sisäänkäynnistä neljä on aina käytössä, samoin toinen hisseistä.

Lippuhallitason lattialaatoitukseen asennetaan näkövammaisten opasteet. A- ja B-sisäänkäynneille asennetaan äänimajakat.

Tavoitteena parantaa alueen turvallisuutta

Arvioidun aikataulun mukaan perusparannustyöt valmistuvat keväällä 2023. Rakennusurakka putki- ja sähkötöineen maksaa 7,6 miljoonaa euroa.

Sörnäisten metroasema on otettu käyttöön vuonna 1984. Perusparannuksen tavoitteena on kohentaa metroaseman ulkonäköä, käytettävyyttä ja esteettömyyttä sekä parantaa alueen turvallisuutta.

Metroaseman matkustajamäärät ovat jatkuvasti kasvaneet itäisten ja pohjoisten kaupunginosien sekä pohjoisten kehyskuntien lisääntyneen asunto- ja työpaikkarakentamisen myötä.

Ennen koronaepidemiaa Sörnäisten asemalla kulki arkipäivisin noin 56 000 matkustajaa, mikä teki siitä Helsingin metron toiseksi vilkkaimman metroaseman Rautatieaseman jälkeen.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsingin toiseksi vilkkaimmalla metroasemalla Sörnäisissä alkaa ensi viikolla remontti, joka kestää lähes kaksi vuotta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat