GRK Rail ja Ratatek sähköistävät Hyvinkää-Hanko -radan – työt valmistuvat 2023-2024

Väyläviraston hankkeessa sähköistetään Hyvinkään ja Hangon välinen rata noin 165 kilometrin matkalta.

Sähköistyksen osuus kustannuksista on 46 ja tasoristeyksien parantamisen 16 miljoonaa euroa. (Kuva: GRK Rail)

Väylävirasto on kilpailuttanut Hyvinkää–Hanko-radan sähköistysurakat kahtena eri Suunnittele ja Toteuta (ST) -urakkana.

Karjaa–Hanko-rataosan sähköistysurakoitsijaksi on valittu GRK Rail oy. Tällä hetkellä rataosalla tehdään suunnittelua ja maaperätutkimuksia. Perustusten asennustyöt aloitetaan tämän kesän aikana. Työt etenevät Karjaalta Hankoon päin. Karjaa–Hanko-rataosan sähköistysurakan odotetaan valmistuvan kesän 2023 aikana.

Hyvinkää–Karjaa-rataosan sähköistysurakoitsijaksi on valittu Ratatek oy. Urakka aloitetaan tämän vuoden aikana suunnittelulla ja maaperätutkimuksilla. Hyvinkää–Karjaa-rataosan sähköistystöiden odotetaan valmistuvan vuonna 2024.

Rata on yksiraiteinen ja palvelee tavaraliikennettä Hyvinkää–Karjaa-rataosalla, sekä myös henkilöliikennettä Karjaa–Hanko-rataosalla. Sähköistyksen avulla tavoitellaan kustannustehokkuutta ja päästövähennyksiä. Sähköistyksen lisäksi radalla parannetaan tasoristeysten turvallisuutta.

Koko hankkeen kustannusarvio on 62 miljoonaa euroa. Sähköistyksen osuus kustannuksista on 46 ja tasoristeyksien parantamisen 16 miljoonaa euroa.

Suunnittele ja Toteuta (ST) -urakkamallissa sama palveluntuottaja on vastuussa kohteen suunnittelusta ja toteuttamisesta. ST-urakassa urakoitsija voi limittää suunnittelun ja toteutuksen aikataulua ja hyödyntää omia innovaatioitaan.

”Valitut yritykset ovat kokeneita sähköratarakentamisen ammattilaisia. ST-urakassa kokonaisvastuu on samalla palveluntuottajalla. Näin laajassa hankkeessa kaikki osapuolet hyötyvät tehokkaista ratkaisuista”, projektipäällikkö Harri Sakki Väylävirastosta kertoo.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “GRK Rail ja Ratatek sähköistävät Hyvinkää-Hanko -radan – työt valmistuvat 2023-2024”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat