Länsimetron rakentaminen on loppusuoralla – Hanke on aikataulussa ja budjetissa

Rakenteilla on seitsemän kilometriä uutta metrolinjaa ja viisi uutta asemaa. Lisäksi Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko.

Viimeinen etappi Länsimetroa alkaa valmistua. Kuva: J-M Pakka / Länsimetro Oy

Länsimetro on käynnistänyt testausvaiheen Matinkylä–Kivenlahti-osuudella Espoossa. Kesäkuussa koeajettiin väliä Finnoosta Kaitaalle, ja parhaillaan koeajot metrojunilla ovat käynnissä Finnoon ja Soukan välisellä rataosuudella.

Suunnitelman mukaan koeajot ulottuvat tulevalle pääteasemalle Kivenlahteen asti loppuvuoden aikana.

Länsimetron viimeisen vaiheen rakentaminen etenee aikataulun mukaisesti ja budjetissa. Liikenteen Matinkylästä Kivenlahteen arvioidaan alkavan vuoden 2023 aikana. Aikataulu tarkentuu tämän vuoden loppupuolella asemakohtaisten testausten alkaessa.

Rakenteilla on seitsemän kilometriä uutta metrolinjaa ja viisi uutta asemaa. Lisäksi Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko.

Vuonna 2017 valmistui 14 kilometriä pitkä ratalinja Ruoholahdesta Matinkylään ja kahdeksan uutta asemaa.

Matinkylä–Kivenlahti-osuuden rakentamisen kustannusarvio on 1 159 miljoonaa euroa.

Kokonaisia metroasemia testataan

Matinkylä–Kivenlahti-osuuden testausvaihe alkoi täydellä teholla alkuvuodesta 2021 pistetestauksilla.

Jokainen länsimetron 52:een eri tekniseen järjestelmään liitetty laite, mittari ja komponentti testataan yksi kerrallaan. Pistetestauksessa varmistetaan, että laite on asennettu oikein ja toimii suunnitellun mukaisesti. Pistetestausta seurasivat järjestelmäkohtaiset toimintakokeet.

Testausvaihe jatkuu syksyn ja talven aikana metroasemakohtaisilla testauksilla, joissa testataan kokonaisen metroaseman, viereisten asemien ja ratalinjan järjestelmien toiminta erilaisissa poikkeustilanteissa, kuten erimittaisten sähkökatkojen aikana sekä tulipalo- ja tulvatilanteissa. Näin varmistetaan nykyaikaisen metroinfran turvallinen toiminta myös poikkeusoloissa.

Testausvaiheen jälkeen on vuorossa viranomaishyväksynnät ja metrojunia operoivan HKL:n valmistautuminen liikenteeseen sekä HSL:n valmistelevat toimet muun muassa liityntäliikenteen osalta.

Koeajojen tavoitteena on radan laadun ja asetinlaitteen toiminnan varmistaminen. Asetinlaitteella ohjataan ja valvotaan metrojunien kulkua ja varmistetaan liikenteen turvallisuus. Myöhemmissä koeajojen vaiheissa varmistetaan myös liikennöintiaikataulujen toimivuus. Koeajot ovat sujuneet suunnitellusti.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Länsimetron rakentaminen on loppusuoralla – Hanke on aikataulussa ja budjetissa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat