GRK ja Maarakennus M. Mäkinen saivat lounaisrannikon rautateiden kunnossapidon allianssiurakan

GRK Rail ja Maarakennus M. Mäkinen vastaavat 1.4.2022 alkaen lounaisrannikon radan ja turvalaitteiden kunnossapidosta allianssiurakassa seuraavan viiden vuoden ajan. Allianssin kehitysvaiheen tilaus allekirjoitettiin 14. lokakuuta. Tilaajana on Väylävirasto.

Kuva: GRK

Hankkeen kehitysvaihe alkoi heti sopimuksen allekirjoittamisesta. Varsinainen palveluvaihe käynnistyy 1.4.2022.

Allianssin kehitysvaiheen tehtävänä on muun muassa määrittää tavoitebudjetti koko kunnossapitosopimuksen ajalle. Kunnossapitosopimuksen kesto on viisi vuotta, jonka jälkeen sopimukseen sisältyy enintään kahden vuoden optio.

Kunnossapitoalue 2 käsittää rataosuudet Kirkkonummi–Uusikaupunki, Turku–Toijala ja Hyvinkää–Hanko. Yhteensä alue sisältää muun muassa 280 tasoristeystä, 300 vaihdetta, 280 siltaa, 16 tunnelia sekä ohjaus- ja turvalaitteita. Lämmitettäviä vaihteita on noin 70. Kunnossapitoon eivät kuulu Toijalan, Hyvinkään ja Kirkkonummen ratapihat.

Vilkkaimmin liikennöity osa on Rantarata eli Kirkkonummi–Turku-väli. Vuorokaudessa Kirkkonummen ja Karjaan välillä liikkuu 46 henkilöjunaa sekä Karjaan ja Turun välillä 36 henkilöjunaa. Alueella liikennöi myös tavarajunia. Rataosa on nopean liikenteen rata, eli junien nopeudet nousevat jopa yli 140 kilometriin tunnissa.

Kunnossapitoalueen solmukohdat ovat Turku ja Karjaa. Merkittävää alueella on Turkuun suunnitellut suuret ratapihaan liittyvät investointihankkeet, jotka vaativat paljon töiden yhteensovittamista. Alueella on juuri valmistunut GRK:n toteuttama Turku–Uusikaupunki-rataosan sähköistys st-urakkana. Lisäksi GRK:lla on käynnissä Karjaa–Hanko-rataosan sähköistys st-urakkana.

GRK hoitaa kunnossapitoa myös Uudenmaan kunnossapitoalue 1:n allianssissa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “GRK ja Maarakennus M. Mäkinen saivat lounaisrannikon rautateiden kunnossapidon allianssiurakan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat