Tampereen raitiotien hankesuunnittelu Pirkkalasta Linnainmaalle alkaa

Tampereen raitiotielinjalle 1 suunnitellaan jatkoa linja-autoasemalta Pirkkalaan ja keskussairaalta Linnainmaalle.

Kuva: Pasi Tiitola

Tampereen ja Pirkkalan valtuustot hyväksyivät loka–marraskuussa 2020 raitiotien ratavarausten sijainnit raitiotien seudullisen yleissuunnitelman perusteella. Nyt tehdään raitiotien hankesuunnitelmaa Pirkkalan kuntakeskuksesta Tampereen Linnainmaalle.

Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta ja Tampereen Raitiotie oy toimivat hankesuunnittelussa yhteistyössä. Suunnitelman laatimista koordinoi Tampereen Raitiotie oy, ja käytännön suunnittelua tekee Ramboll Finland oy:n ja WSP Finland oy:n muodostama ryhmittymä. Hankesuunnitelman kustannukset jaetaan tilaajakuntien kesken niin, että Tampereen osuus on 63 prosenttia ja Pirkkalan 37 prosenttia.

Pirkkalan kuntakeskuksen ja Tampereen linja-autoaseman välille suunnitellaan noin 9,3 kilometriä kaksoisraidetta, josta 4,6 kilometriä sijoittuu Pirkkalan kunnan puolelle. Jo rakennettu Tampereen keskustaosuus Sorin aukiolta Tays Keskussairaalalle on 4,1 kilometriä ja suunniteltava jatko Tays Keskussairaalalta Linnainmaalle noin 4,5 kilometriä. Heikkilänkadun varteen suunnitellaan raitiovaunujen säilytysvarikko.

Hankesuunnitelmassa arvioidaan raitiotien vaikutuksia, toteuttamisedellytyksiä ja kannattavuutta välillä Pirkkala–Linnainmaa. Arviointi edellyttää, että raitiotien ratavarauksia tarkennetaan alustavien katusuunnitelmien tarkkuuteen. Alustavia katusuunnitelmaluonnoksia ja vaikutusarvioita työstetään ensi keväänä sidosryhmätyöpajoissa. Suunnitelmat laitetaan nähtäville alkusyksyllä, jolloin järjestetään yleisötilaisuudet molemmissa kunnissa ja kaikille avoin karttapalautekysely.

Hankesuunnitelma valmistuu keväällä 2023. Se ei tähtää välittömään raitiotien rakentamiseen. Työn tavoitteena on tuottaa tekninen suunnitelma, kattava vaikutusten arviointi, vaihtoehtovertailu ja hyöty-kustannuslaskelma, jonka perusteella Tampereen ja Pirkkalan kunnanvaltuustot voivat päättää raitiotielinjan mahdollisesta toteutussuunnitteluun ryhtymisestä alkukeväällä 2023. Toteutussuunnittelu voisi ajoittua vuosille 2023–2024, jolloin Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien radan rakentaminen olisi mahdollista vuosina 2025–2028.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tampereen raitiotien hankesuunnittelu Pirkkalasta Linnainmaalle alkaa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat