Kokeile kuukausi maksutta

Laurila–Tornio–Haaparanta-ratahanke käynnistyy rahoituksen varmistumisen myötä.

Tiedotteen mukaan hanke parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta ja teollisuuden kilpailukykyä sekä mahdollistaa matkustajajunaliikenteen Suomen ja Ruotsin välillä osana Euroopan laajuista liikenteen TEN-T-ydinverkkoa.

Hankkeessa sähköistetään Laurila–Tornio–Haaparanta-rataosuus. Myös rajan ylittävä osuus Haaparannassa sähköistetään Suomen rautateiden sähköjärjestelmällä.

Sähköistyksen lisäksi hankkeessa rakennetaan rajan ylittävän matkustajaliikenteen edellyttämät turvalaitteet, tehdään ratasiltoihin sähköistyksen ja rakenteiden kunnon edellyttämiä muutoksia sekä päivitetään Tornion ratapiha- ja matkustajalaiturijärjestelyjä. Myös Laurilan ja rajan välistä tasoristeysturvallisuutta parannetaan.

”Parhaillaan laaditaan ratasuunnitelmia, jotka asetetaan nähtäville talven aikana ja pyritään saamaan hyväksyttyä kesään mennessä (…) Ratasuunnitelmien jälkeen siirrytään kohti tarkempaa rakentamissuunnittelua ja toteutusvaihetta”, projektipäällikkö Terhi Honkarinta Väylävirastosta summaa hankkeen aikataulua.

Tämänhetkisen aikataulun mukaan rakentaminen voitaisiin aloittaa aikaisintaan loppuvuodesta 2022. Pääosa töistä ajoittuu vuosille 2023 ja 2024.

Laurila–Tornio–Haaparanta-ratahanke toteutetaan Väyläviraston, Huoltovarmuuskeskuksen ja Ruotsin väyläviraston eli Trafikverketin yhteishankkeena.

Hankkeen kustannusarvio on 24 miljoonaa euroa, josta Väyläviraston osuus on 10 miljoonaa, Huoltovarmuuskeskuksen 10 miljoonaa ja Ruotsin valtion rahoitusosuus on neljä miljoonaa euroa. Hankkeen suunnitteluun on myönnetty EU:n CEF-tukea (Connecting Europe Facility).

Kansainvälisten kuljetuskäytävien solmukohta

Tornion ja Haaparannan alue on kansainvälisten kuljetuskäytävien solmukohta. Se on myös osa vireillä olevaa Euroopan laajuista TEN-T-ydinverkkokäytävän laajennusta Perämerenkaaren ympäri.

Tiedotteen mukaan alueen kautta kulkevat useat Pohjois-Suomen ja -Ruotsin kansainväliset liikennekäytävät, jotka liittävät Barentsin alueen Keski-Euroopan liikennekäytävään sekä edelleen Kaukoitään.

Ruotsin kautta kulkeva reitti on yksi vaihtoehto Suomen ulkomaankaupan kuljetuksille. Hanke mahdollistaa matkustajajunaliikenteen Suomen ja Ruotsin välillä, mutta liikenteen avaaminen edellyttää erillisiä päätöksiä.

Mahdollinen matkustajajunaliikenteen avaaminen rajan yli laajentaisi työssäkäyntialueita Perämeren alueella.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tornion ja Haaparannan ratahanke etenee – mahdollistaa matkustajajunaliikenteen Suomen ja Ruotsin välillä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat