Kokeile kuukausi maksutta

Suomen suurin infra-, talotekniikka- ja automaatioprojekti lähellä päätöstään

Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuuden rakentaminen ja testaaminen on edennyt siihen vaiheeseen, että viiden metroaseman eli Finnoon, Kaitaan, Soukan, Kivenlahden ja Espoonlahden ratalinjan rakennusurakat päättyivät viime perjantaina.

Länsimetron kakkosvaihe valmistui etuajassa ja alittaa budjetin. Kuva: J-M Pakka / Länsimetro

Sammalvuoren metrovarikon rakennusurakka päättyi jo vuonna 2020. Huhtikuussa tehtiin viimeiset matkustajaturvallisuuden varmistavien järjestelmien testaukset ja toukokuussa viimeiset viranomaishyväksynnät.

Koko hankkeen aikana eri urakoissa on perehdytetty noin 30 000 henkilöä. Henkilötyövuosia kertyi noin 2 100. Suurimmillaan työmaavahvuus oli marraskuussa 2019, jolloin työmailla työskenteli 1 174 henkilöä. Yrityksiä eri urakoissa oli 905 kappaletta.

Tarkastusraiteen ja junien yösäilön muutostyöt ovat vielä  käynnissä Matinkylän aseman länsipuolella

”Rakennamme yhtä maailman turvallisimmista metroista. Jäljellä olevat työt on aikataulutettu niin, että voimme alkusyksystä 2022 luovuttaa osuuden liikenneoperaattori Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne oy:lle. Samalla päättyy Suomen suurin infra-, talotekniikka- ja automaatioprojekti”, Länsimetron toimitusjohtaja Ville Saksi kertoo.

Toukokuussa reilu viikko sitten käynnistyivät metron nykyisen läntisen pääteaseman Matinkylän länsipuolella olevan tarkastusraiteen ja junien yösäilön muutostyöt. Metroliikenteen jatkuessa Matinkylästä Kivenlahteen kyseisen tilan käyttö metrojunien huolto- ja säilytysalueena päättyy, ja alue tulee olemaan metroliikenteen käytössä. Työt kestävät tämän vuoden heinäkuun lopulle saakka.

Muutostöiden jälkeen syksyllä Länsimetro luovuttaa Matinkylä–Kivenlahti-osuuden metroasemien, ratalinjan ja varikon lopullisen hallinnan liikennettä operoivalle Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteelle.

Lisäksi Länsimetro rakennuttaa Kivenlahden liityntäpysäköintilaitosta, joka valmistuu vuoden 2023 alkupuolella. Pysäköintilaitoksen rakentaminen alkoi marraskuussa 2021.

Matkustajille uusi rataosuus tuo suoran metroyhteyden Kivenlahteen asti. Uusia metroasemia ovat Finnoon, Kaitaan, Soukan, Espoonlahden ja Kivenlahden metroasemat. Matkustajaliikenteen käytössä olevan rataosuuden pituus on 7 kilometriä. Lisäksi Sammalvuoressa on maanalainen metrovarikko. HSL päättää matkustajaliikenteen aloittamisesta Matinkylä–Kivenlahti-osuudella.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Suomen suurin infra-, talotekniikka- ja automaatioprojekti lähellä päätöstään”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat