Kokeile kuukausi maksutta

Karjalan rata saa Saimaan kanavan rahat ja Suupohjan rata jatkoaikaa – myös perusväylänpito sai hallituksen budjettiesityksessä lisää rahaa

Hallitus julkaisi esityksensä ensi vuoden talousarvioksi torstaina. Uusien liikennehankkeiden lista on lyhyt.

Liikenteen rahoituksen painopiste pysyy raiteilla. Kuva: Rami Salle / VR Group

Karjalan radan parantamishankkeeseen osoitetaan 31,1 miljoonaa euroa ensi vuoden budjetissa hallituksen talousarvioesityksen mukaan. Rahat oli aiemmin korvamerkitty ensi vuodelle Saimaan kanavan kunnostukseen, joka peruttiin Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan sekä sitä seuranneiden pakotteiden seurauksena.

Lisäksi vuonna 2023 edistetään muita Karjalan ja Savon ratojen investointiohjelman mukaisia hankkeita, kuten Kiteellä sijaitsevan Syrjäsalmen rataasillan uusiminen, johon on varattu 13 miljoonaa euroa.

Uusista hankkeista rahaa saavat lisäksi Vihdintien pikaraitiotie (105 miljoonaa), Stora Enson tehdasinvestointipäätöstä edellyttävä Oulun Poikkimaantien hanke (30 miljoonaa) sekä Kuhmon hyryntien hanke (2,6 miljoonaa).

Suurin osa väylien leikkauksista pysyy

Keväällä julkisen talouden suunnitelmassa sovittu 15 miljoonan euron leikkaus perusväylänpitoon on peruttu. Kustannustason nousun vaikutusten kompensoimiseksi perusväylänpidolle ehdotetaan 50 miljoonan euron lisärahoitusta.

Muut keväällä sovitut yli 100 miljoonan euron liikennehankkeita koskevat leikkaukset sen sijaan pysyvät voimassa.

Suupohjan radan, eli Seinäjoki-Kaskinen-radan tehostettuua kunnossapitoa jatketaan ensi vuonna 3,5 miljoonalla eurolla. Aiemmin radan rahoitus oli vaarassa loppua tähän vuoteen.

Rataosuus on hyvin huonokuntoinen ja sen lakkauttaminen on ollut esillä useita kertoja.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Karjalan rata saa Saimaan kanavan rahat ja Suupohjan rata jatkoaikaa – myös perusväylänpito sai hallituksen budjettiesityksessä lisää rahaa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat