Kokeile kuukausi maksutta

Kotkassa testataan puupohjaista asfaltin sideainetta

Uudella asfalttiseoksella päällystettiin osa Sunilan sellutehtaan puukentästä sekä tehtaan satama-alueelle johtavasta tiestä.

Sunilan sellutehdas tuottaa vuodessa noin 50 000 tonnia ligniiniä. Tehdas ja sen asuinalue ovat Alvar Aallon suunnittelemia. Kuva: Juhani Niiranen / HS

Metsäteollisuusjätti Stora Enso ja Peab Asfalt ovat päällystäneet Kotkassa Stora Enson Sunilan selllutehtaan aluetta asfaltilla, jossa osa bitumisideaineesta on korvattu puun sisältämällä uusiutuvalla ligniinillä. Uudella asfalttiseoksella päällystettiin osa tehtaan puukentästä sekä tehtaan satama-alueelle johtavasta tiestä.

Kyseessä on ensimmäinen Stora Enson Ligniinillä tehty päällystystyö Suomessa. Stora Enso ja Peab Asfalt ovat testanneet ligniinipohjaista asfalttia jo useilla maanteillä Ruotsissa. Lisäksi Peab ja energiayhtiö ST1 ovat testanneet ST1:n valmistamaa ligniiniä asfaltissa jo aiemmin.

Ligniini on puun luonnollinen sidosaine, jolla voidaan korvata öljypohjaista bitumia asfaltissa. Testipäällystyksen tarkoituksena on selvittää ligniinin kokonaisvaikutus asfaltin ominaisuuksiin ja hiilijalanjälkeen. Ligniinillä voidaan myös korvata fossiilipohjaisia raaka-aineita esimerkiksi akuissa ja liimoissa.

Testissä seurataan testipäällystyksen kuormitus- ja kulutuskestävyyttä. Siinä seurataan esimerkiksi sitä, miten ligniinipäällyste kestää sää- ja vuodenaikavaihteluita sekä suuria kuormia ja vääntövoimaa.

”Käytännön päällystyskohteista saamme tärkeää tietoa jatkokehitystä varten. Tämä kehitysprojekti liittyy toimiimme fossiilisten poltto- ja raaka-aineiden korvaamiseen biopohjaisilla tuotteilla”, sanoo Peab Asfaltin tutkimus- ja kehityspäällikkö Nina Orttenvuori tiedotteessa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kotkassa testataan puupohjaista asfaltin sideainetta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat