Kokeile kuukausi maksutta

Harvian kiuaskauppa viileni – etenkin Saksassa nihkeää

Kauppa käy kuitenkin hyvin kalliimmissa tuotteissa ja Euroopan ulkopuolella.

Harvia oli pandemian aikana kovassa nosteessa. Nyt Euroopan markkinoilla on inflaation ja yleisen epävarmuuden vuoksi huomattavasti vaisumpi veto.

Kiukaista ja saunatuotteista tunnetun Harvian kolmas kvartaali sujui viime vuoden vastaavaan nähden vaisusti. Yhtiön liikevaihto laski 18,9 prosenttia ja päätyi 37,4 miljoonaan euroon (46,2).

Orgaaninen liikevaihdon pudotus oli 19,6 prosenttia vuoden 2021 heinä–syyskuuhun verrattuna.

Kansainvälisen liiketoiminnan osuus oli 30,5 miljoonaa euroa (36,1) eli 81,4 prosenttia (78,2) liikevaihdosta.
Oikaistu liikevoitto oli 7,6 milj. euroa (11,8) eli runsaat 20 prosenttia (25,5) liikevaihdosta.

Operatiivinen vapaa kassavirta oli 9,8 miljoonaa euroa (4,4).

Luksus- ja ammattilaismarkkina vetää edelleen

Toimitusjohtaja Tapio Pajuharjun mukaan korkea inflaatio yhdistettynä kasvavaan energiapulaan on heikentänyt kuluttajien luottamusta ja vaikuttanut Harvian tuotteiden kysyntään.

”Kolmannen neljänneksen epäsuotuisa myynnin kehitys johtui pääasiassa Saksan ja sen naapurimarkkinoiden kysynnän hidastumisesta ja Euroopassa vallitsevasta taloudellisesta epävarmuudesta. Se on havaittavissa erityisesti niiden jälleenmyyjien, saunanrakentajien ja merkittävien verkkokauppa-asiakkaiden myynnissä, jotka ovat keskittyneet pääasiassa alemman hintaluokan tuotteisiin. Luksus- ja ammattilaismarkkinan kysyntä on säilynyt lähellä normaalia tasoa. Myös Euroopan ulkopuolella liiketoiminta jatkui vahvana”, Pajuharju toteaa tulostiedotteessa.

Venäjällä projektit aiotaan saada pian päätökseen ja sikäläisestä liiketoiminnasta on tarkoitus päästä kokonaan irti vuoden lopussa.

”Olemme sopeuttaneet kapasiteettiamme, kustannusrakennettamme ja nettokäyttöpääomaamme katsauskauden aikana mukautuaksemme markkinaympäristön, kysynnän ja inflaation muutoksiin. Olemme myös ottaneet kustannusten nousun täysimääräisesti huomioon hinnoittelussamme. Vaikka markkinaympäristö on haastava, se ei vaikuta Harvian strategisiin kulmakiviin tai pitkän aikavälin taloudellisiin tavoitteisiin”, Pajuharju vakuuttaa.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Harvian kiuaskauppa viileni – etenkin Saksassa nihkeää”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat