Helsingin Kruunuvuorensillan rakennustöissä tarvitaan apua myös ulkomailta. Sillan vinoköysiosuuden teräspalkit tulee näet nostamaan paikoilleen norjalainen merinosturi HLV Uglen.
Merinosturi on harvinainen näky täkäläisillä rakennustyömailla ja Kruunuvuorensillan nostotyö on myös Uglenin ensimmäinen Suomessa.
Merinosturi työskentelee Kruunuvuorenselällä heinäkuun lopulta alkaen 1-2 viikkoa. Teräspalkit nostetaan väliaikaisten tukien päälle odottamaan sillan kannatinpylvään eli pylonin valmistumista. Sen jälkeen vinoköydet kiristetään tukeutumaan pyloniin ja väliaikaiset tuet puretaan.
Nostettavia teräspalkkeja on yhteensä kahdeksan ja ne ovat massiivisia: palkkien pituus on 50–72,5 metriä ja leveys on 12–23 metriä.
Itse aluksen pituus on 78,5 metriä, leveys 26 metriä suurin toimintasyväys 5,77 metriä ja kantavuus liki 4 miljoonaa kiloa. Nosturin nostokapasiteetti on 800 000 kiloa.
Kruunuvuoren nostourakan jälkeen alus suuntaa takaisin Norjaan Stavangerin työmaalle.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Kruunuvuoren sillan palkit paikalleen merinosturilla – norjalaisalus tulee töihin heinäkuun lopulla”