Kokeile kuukausi maksutta

Skanska urakoi ratakorjaamon Helsingin Kivikkoon

Nykyään ratakorjaamo sijaitsee Koskelan varikolla, joka uudistuu lähivuosina.

Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenteen ratakorjaamo saa uudet tilat Helsingin Kivikosta. Kuva: Skanska

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne ja Skanska ovat allekirjoittaneet sopimuksen Kivikkoon tulevien ratakorjaamon tuotanto- ja varastointitilojen suunnittelusta ja rakentamisesta.

Hanke käynnistyy suunnittelulla tammikuun aikana. Rakentamisen ennakoidaan alkavan huhtikuussa 2024.

Tiedotteen mukaan tavoitteena on, että ratakorjaamo valmistuu ja tuotanto voidaan käynnistää keväällä 2025.

Nykyinen raitioteiden rakentamista ja kunnossapitoa palveleva ratakorjaamo sijaitsee Koskelan varikolla, jonka uudistuessa lähivuosien aikana ratakorjaamon toiminta siirretään Kivikkoon uusiin tiloihin.

Lue lisää: Skanskan allianssi voitti Koskelan varikkourakan – kustannusarvio 275 miljoonaa euroa

Kivikon ratakorjaamolle rakennetaan tuotantotilat raiteiden ja vaihteiden rakentamiselle sekä muita ratakunnossapidon ja raiteiden rakentamisen tukitoimintoja, kuten ulkovarastoja sekä tilat ratarakenteiden kierrättämistä varten.

Uusi ratakorjaamo tulee olemaan konepajamainen tuotantolaitos, joka koostuu tuotantohallista, toimistosiivestä ja varastoalueista. Varastoalueet yhdistyvät tuotantohalleihin pitkillä siltanosturiradoilla.

Kaupunkiliikenteen projektijohtaja Riku Raitala kertoo, että  pääkaupunkiseudun sujuvan raitiovaunuliikenteen kannalta oma ratakorjaamo on hyvin tärkeä.

”Ratakorjaamossa voidaan tuottaa joustavasti ja ilman suuria viiveitä tarvittavia varaosia ja komponentteja, kuten vaihteita, ristikoita ja kiskojanoja Helsingin raitioliikenteen tarpeisiin äkillisissäkin radan rikkoutumistilanteissa.”

Kaupunkiliikenne on asettanut ympäristövastuullisuustavoitteita hankkeelle. Esimerkiksi rakennuksen elinkaaren aikaisen hiilijalanjäljen tulee olla vähintään –5 prosenttia verrattuna tilaajan määrittämään perustasoon. Suunnitteluvaiheen aikana määritellään hankkeen lopulliset ratkaisut.

Kaupunkiliikenne ja Skanska ovat tehneet yhteistyötä varikkohankkeiden parissa jo useita vuosia. Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon rakennustyöt valmistuvat toukokuussa 2024. Koskelan varikon kehitysvaihe on käynnistynyt syksyllä 2023.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Skanska urakoi ratakorjaamon Helsingin Kivikkoon”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat