Kokeile kuukausi maksutta

Hyvä maine vaatii jatkuvaa työtä

Tietoa kirjoittajasta Anne Korhonen
Toimituspäällikkö, anne.korhonen@sanoma.com, Twitter: @KorhonenAnne
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Rakennusalan maine ei ole erityisen mairitteleva, jos seuraa pelkästään sitä, mitä siitä kirjoitetaan. Keskustelua herättävät alan epäonnistumiset, laatuongelmat ja sopimusrikkomukset.

T-Media selvitti hiljattain suomalaisten mielikuvia ja näkemyksiä rakennusalan toimijoista. Vuosittaisessa Rakennusalan luottamus & maine 2022 -tutkimuksessa yksikään tutkittu rakennusliike ei saavuttanut hyvän maineen rajapyykkiä.

Positiivista kuitenkin oli se, ettei mikään tutkituista rakennusliikkeistä myöskään jäänyt mainetutkimuksessa pohjamutiin.

Parhaiten pärjäsivät Lujatalo, GRK ja Pohjola Rakennus. Kokonaisuutena suunnittelualan yritykset saivat rakennusliikkeitä paremmat arvosanat. Suunnittelualan ykkönen oli Afry ja heti kakkosena A-Insinöörit.

Lue lisää:  Mikään rakennusliike ei yltänyt hyvään maineeseen – Katso kymmenen suurimman sijoitukset

Suurimmiksi heikkouksiksi tutkimuksessa paljastuivat vuorovaikutus ja vastuullisuus. Vastuullisuus on tänä päivänä yksi tärkeimpiä ja kunnianhimoisimpia tavoitteita yritysten strategioissa.

Julkisuuteen esille tulevat laatuongelmat tai muut rikkomukset ovat niin alalle kuin yksittäiselle yritykselle kiusallisia. Niitä ei voi lakaista maton alle. Niihin on reagoitava heti, on oltava avoimia ja otettava opiksi. Ikävät asiat eivät vaikenemalla parane.

Rakennusteollisuus RT on pitänyt alan maineen parantamista yhtenä strategisena painopisteenä viime vuosina. RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell sanoo Rakennuslehden haastattelussa, että ala on erityisesti mennyt eteenpäin avoimuudessa ja asiakaslähtöisyydessä. ”Tekemistä siinä edelleen riittää”, hän sanoo. Randell myös muistuttaa, että pohjoismaisessa toimialavertailussa suomalainen rakennusala on selvästi edellä muita maita.

Lue lisää: RT:n Aleksi Randell kommentoi alan laatuongelmia – ”Mediahuomio ei aina ole ihan tasapainossa”

Hyvä maine ei tule sattumalta. Rakennusalalla tapahtuu kaiken aikaa paljon kiinnostavaa ja positiivista. Alalla kehitetään uusia ratkaisuja ja digitaalisuudessa on tehty harppaus työmaalle saakka. Näistä toivoisi myös suuren yleisön kuulevan, jotta mainetutkimuksissa mielikuvat muuttuisivat.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Hyvä maine vaatii jatkuvaa työtä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat