Kokeile kuukausi maksutta

Olen odottanut vuoden Liikenneviraston ulostuloa liikennejärjestelmän kehittämisessä. Odotus palkittiin Kalevalan päivänä. En pettynyt, sillä Liikenneolosuhteet 2035 -raportti ei jatka vanhalla linjalla ja on tasapainoista luettavaa. Päätöksentekijät saavat miettimistä vaalien alla.

Pohdintaa he tarvitsevat kirkastaakseen liikennepoliittisia linjojaan. Sen osoitti Rakennuslehden puolueille tekemä liikennepoliittinen kysely. Uusien linjanvetojen edessä on vielä hämärän huntu, kun katsoo ehdokkaiden vastauksia kokonaisuutena.

Tulevaisuuden liikennejärjestelmä kohtaa monia haasteita. Puhe siitä, että tarve suurille linjanmuutoksille on selkeä, on kiihtynyt asiantuntijoiden keskuudessa. Liikennevirasto piirtää raportissa oman mallinsa muutoksille.

Liikennejärjestelmän parantamisessa painottuu pienimuotoinen kehittäminen. Isot investoinnit eivät ole keulassa. Näin voidaan toteuttaa kustannustehokkaita, aiemmin ilman rahoitusta jääneitä kohteita ympäri maata. 40 miljoonalla tekee monia pieniä investointeja, ja hyödyt voivat olla suuremmat kuin yhden yksittäisen tieosuuden parantamisessa, jos vaikuttavuusarviot tehdään perusteellisesti. Pienet investoinnit nousevat ansaitsemaansa kunniaan.

Ne ovat viime vuosina kaatuneet budjettikäytäntöön. Ne ovat olleet liian suuria toteutettavaksi omalta momentiltaan, perusväylänpidon rahoista, ja liian pieniä investointihankkeiksi.

Liikennejärjestelmän kehittäminen on siis ollut myös momenteista kiinni. Siksi budjettimenettelyä on syytä uusia. On syytä saada järkevää liikkumavaraa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Se on momentista kiinni”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Auri Häkkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/auri-hakkinen/