Kokeile kuukausi maksutta

Tiestö kaipaa nyt kunnostusloikkaa

Tietoa kirjoittajasta Tapio Kivistö
Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Vaihteleva talvi on laittanut tiet ja kadut koville. Tienkäyttäjät ovat joutuneet väistelemään moottoritienopeuksissa teiden ammottavia monttuja, ja runsassateinen talvi ja sahaava lämpötila ovat tehneet kaduista paikoin kulkukelvottomia.

Kevään ja kesän kiivas asfaltointikausi ei tänä vuonna tuo suurta helpotusta teiden kokonaiskuntoon. Väyläviraston mukaan Suomessa pitäisi päällystää vuodessa noin 4000 kilometriä maanteitä, jotta tiestön kunto pysyisi ennallaan. Muutamaa poikkeusvuotta lukuun ottamatta tuohon tavoitteeseen ei ole yleensä päästy, ja tänä vuonna siitä jäädään aiempaakin enemmän. Väylävirasto ennakoi, että päällystysmäärä yltää nyt vain 2500 kilometriin.

Syynä on muun muassa kova talvi, joka pakottaa lisäämään teiden paikkaamista sen sijaan, että voitaisiin keskittyä päällysteiden uusimiseen.

Toinen syy on öljyn korkealla oleva hinta, jota Venäjän hyökkäys Ukrainaan vielä nostaa. Asfalttiin tarvittava bitumi valmistetaan raakaöljystä, ja lähiviikkojen hintakehitys ratkaisee osaltaan, kuinka paljon käytettävissä olevalla budjetilla pystytään lopulta päällystämään teitä tänä vuonna. Ongelmatonta ei ole sekään, että osa Suomessa käytettävästä bitumista on tuotu Venäjältä.

Viime viikkoina nähty raju muutos Euroopassa osoittaa, että infrastruktuurista huolehtiminen kuuluu tärkeänä osana huoltovarmuuteen ja varautumiseen kaikkein pahimpiinkin vaihtoehtoihin. Toimivat liikenneyhteydet ovat yksi osa tätä toimivaa infrajärjestelmää. Siksi esimerkiksi tiestöstäkin huolehtiminen on olennaista – tietysti ennen kaikkea arkipäiväisen elämän ja sujuvan talouden vuoksi, mutta myös osoituksena yhteiskunnan toimintavarmuuden takaamisesta koko maassa.

Väylien kehittäminen ja niiden kunnosta huolehtiminen vaatii poliittista tahtoa. Sitä mitataan esimerkiksi, kun eduskunta käsittelee valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman Liikenne 12 -ohjelman rahoittamista. Väylävirasto julkaisi juuri oman ehdotuksensa hankkeiden toteuttamisesta vuosille 2022–2029. Se on hyvä lähtökohta järkeville päätöksille.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tiestö kaipaa nyt kunnostusloikkaa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat