Kokeile kuukausi maksutta

Kehäradan valmistuminen myöhästyy vuodella

Rakennuslehti kertoi keskiviikkona, että Kehäradan liikenne alkaa vasta heinäkuussa 2015. Liikennevirasto vahvisti asian torstaina tiedotustilaisuudessa. Alunperin Kehäradan liikenteen piti alkaa kesällä 2014. Myöhästymisen syynä ovat lentokentän alla olevien tunnelien rakentamista viivästyttäneet glykoliongelmat, jotka aiheuttavat 50 miljoonan euron lisäkustannukset.

Rakennuslehti kertoi keskiviikkona, että Kehäradan liikenne alkaa vasta heinäkuussa 2015. Liikennevirasto vahvisti asian torstaina tiedotustilaisuudessa. Alunperin Kehäradan liikenteen piti alkaa kesällä 2014. Myöhästymisen syynä ovat lentokentän alla olevien tunnelien rakentamista viivästyttäneet glykoliongelmat, jotka aiheuttavat 50 miljoonan euron lisäkustannukset.

Kun lentokentältä valunut glykoliongelma havaittiin 2010 syksyllä arveltiin aluksi, että se ulottuisi 400 metrin matkalle. Nyt on varmistunut, että tunnelia joudutaan laajentamaan 2,5 metrillä kilometrin matkalla sillä tunnelia tarvitaan myös Aviapoliksen suunnan ruhjealueilla. Laajennetun tunnelin sisään rakennetaan ilmatiivis betonitunneli ja glykoli ohjataan väliin jäävästä huoltotilasta jäteveden puhdistamoon. Glykolista tuleva hajuhaitta poistetaan alipaineistamalla kallion ja eristerakenteen välinen tila.Lisäksi asematiloihin, pystykuiluihin ja jalankulkukäytäviin rakennetaan vastaavia eristysrakenteita.Glykolialueella tunnelissa joudutaan käyttämääni normaalia kestävämpiä materiaaleja

Glykolia ehti valua lentokentällä maa- ja kallioperään 50 vuoden ajan. Normaalisti glykoli hajoaa nopeasti, mutta tässä tapauksessa näin ei ole käynyt. Finavia maksaa kustannuksista 22,5 miljoonaa euroa ja valtio loput.

Aikataulu on kireä, sillä kehäradan pitäisi olla käytössä 1.7.2015, kun Kivistön asuntomessut alkavat. Siksi glykoliongelman korjaamiseen liittyviä töitä joudutaan tekemään kahdessa vuorossa.

Lisäkustannus varmistui  urakkatarjousten pohjalta ja näin koko hankkeen kustannus nousee 655 miljoonaan euroon.

Glykoli ei ole ollut ainoa ongelma Kehäradalla. Vantaankosken aseman työt ovat myöhästyneet yli kolmella kuukaudella, kun Skanskan käyttämä ulkomaalainen teräsrakennetoimittaja teki konkurssin.

Kehärata on oleellinen osa pääkaupunkiseudun kaupunkirataverkkoa. Lentokentän kautta kulkeva rata yhdistää pääradan ja Vantaankosken radan. Hanke on valtion ja Vantaan yhteishanke. Vantaa rakentaa kehäradan varteen uuden Marja-Vantaan asuntoalueen.

Jo ennen aikataulun viivästymistä Keräradan rakennuttajat olivat päättäneet muutamista aikataulumuutoksista. Aiemmin asemavaraukseksi suunniteltu Vehkalan aseman on päätetty rakentaa asemaksi ja se tulee käyttöön jo 2015. Kustannuksista vastaa Vantaa. Lisäksi Kivistön aseman ykkös- ja kakkosvaiheet tehdäänkin kerralla. Vielä ei tiedetä, miten aikataulun venyminen mahdollisesti vaikuttaa Kehäradan ympäristön muihin rakennushankkeisiin.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kehäradan valmistuminen myöhästyy vuodella”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat