Kokeile kuukausi maksutta

Rakli hoputtaa väylähankkeiden toteuttamista

Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto Raklin mukaan vuoden 2007 talousarviossa rahoitetut liikenneväylähankkeet tulee toteuttaa suunnitellusti ja suunnitellussa aikataulussa. Liikennehankkeita ei pitäisi tarkastella pelkkinä investointikustannuksina, vaan myös elinkeinoelämän ja asuntotuotannon näkökulmasta. Valtion tulee varmistaa hankkeiden rahoitus ja tukea alueiden kehittämistä, jos kunnat ovat valmiita hankkeet toteuttamaan.

Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto Raklin mukaan vuoden 2007 talousarviossa rahoitetut liikenneväylähankkeet tulee toteuttaa suunnitellusti ja suunnitellussa aikataulussa. Liikennehankkeita ei pitäisi tarkastella pelkkinä investointikustannuksina, vaan myös elinkeinoelämän ja asuntotuotannon näkökulmasta. Valtion tulee varmistaa hankkeiden rahoitus ja tukea alueiden kehittämistä, jos kunnat ovat valmiita hankkeet toteuttamaan.

Raklin mukaan valtion lyhytjänteinen päätöksenteko ja jäykkä budjetointi eivät palvele liikenneväylähankkeiden kilpailuttamista muuttuvassa markkinatilanteessa. Viime päivinä keskustelussa olleiden Tiehallinnon hankkeiden on saatava lisärahoitusta tai niiden sisältöä on karsittava.

Rakennusteollisuus RT:n tapaan Rakli korostaa rakentamisen kustannustason nousun merkitystä, sillä valtion budjetointikäytäntö ei huomioi markkinamuutoksia. Rakentamisen kustannustason nousun myötä tilaajien ja urakoitsijoiden on mahdotonta sitoutua hankkeisiin, joiden kustannusarviot ja rahoitus on päätetty vuotta tai kahta aiemmin ja osittain keskeneräisin suunnitelmin. Valtion budjetointiperusteita on tästä syystä muutettava.

Valtion tulisi kiirehtiä myös Kehäradan, Espoon metron ja E18-valtatien suunnittelua ja rakentamista. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenneyhteyksien rakentamista tulisi tarkastella erityisesti alueen kilpailukyvyn ja asuntopolitiikan näkökulmasta. Pietarin yhteyden kehittäminen on nähtävä pysäköintiongelman sijaan koko Suomen yhteisenä hankkeena Venäjän kasvavien markkinoiden hyödyntämiseksi.

Rakli toivoo, että parhaillaan laadittavassa liikennepoliittisessa selonteossa voitaisiin määritellä tavoitteet liikenneverkolle, sen kunnossapidon tasolle, tarvittaville investoinneille ja koko liikennepolitiikan pitkäjänteiselle rahoitukselle. Selontekoa laadittaessa on huomioitava myös kokonaisuus eli alueiden kilpailukyky ja asuntopolitiikka.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rakli hoputtaa väylähankkeiden toteuttamista”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat