Kokeile kuukausi maksutta

RT kiistää ylikuumenemisen tierakentamisessa

Rakennusteollisuus RT ry ja Infra ry kiistävät liikenne- ja viestintäministeriön ja Tiehallinnon näkemyksen, jonka mukaan kustannusarvioiden ylittyminen väyläurakoiden urakkatarjouksissa johtuisi ylikuumenemisesta. RT:n toimitusjohtaja Tarmo Pipatin mukaan pääsyinä ylityksiin ovat käytetty hankintamenettelytapa sekä eräiden rakennusmateriaalien ja -tarvikkeiden hinnannousu.

Rakennusteollisuus RT ry ja Infra ry kiistävät liikenne- ja viestintäministeriön ja Tiehallinnon näkemyksen, jonka mukaan kustannusarvioiden ylittyminen väyläurakoiden urakkatarjouksissa johtuisi ylikuumenemisesta. RT:n toimitusjohtaja Tarmo Pipatin mukaan pääsyinä ylityksiin ovat käytetty hankintamenettelytapa sekä eräiden rakennusmateriaalien ja -tarvikkeiden hinnannousu.

Infra-alalla työllisyystilanne on hyvä, mutta työtilanteen voimakasta parantumista ei ole tapahtumassa, mikä voisi aiheuttaa ylikuumenemisen. Eräillä infra-alan osasektoreilla on jopa pulaa töistä. Pahiten työpula tuntuu tunnelinrakennusalalla, jossa on Vuosaaren sataman liikenneväylien sekä Muurla-Lohja -moottoritietunnelien valmistuttua runsaasti vapaata henkilöstö- ja konekapasiteettia.

Rakennusmateriaaleista ovat nousseet erityisesti teräksen, sementin ja rakennuspuutavaran hinta. Kahdessa Tiehallinnon mainitsemassa kohteessa on useita siltoja, joiden rakentamisessa mainittuja tuotteita tarvitaan runsaasti. Kehä I:lle rakennettavassa pitkässä betonitunnelissa käytetään myös runsaasti näitä tuotteita. Myös moottoripolttoaineiden ja bitumin hinta on noussut voimakkaasti muutaman vuoden kuluessa.

Hankintamenettelynä urakoissa on ollut suunnittele-toteuta, jossa rakentamisen lisäksi myös suunnittelu kuuluu urakoitsijalle. Tiehallinnolla on käytettävissä varsin yleisluontoinen suunnitelma, jonka pohjalta pitävän kustannusarvion laatiminen on vaikeaa. Kustannusarvio perustuu ilmeisesti takavuosien hankkeiden toteutuneisiin kustannuksiin.

Lisäksi kyseisissä hankkeissa liikenne estää häiriöttömän rakentamisen. Kustannusarvioiden pohjana olleissa toteutetuissa hankkeissa työt on tehty ilman liikenteestä aiheutuvia häiriöitä.

Kehä I:n urakkatarjousten osalta kustannusarvion ylittymiseen johtavia tekijöitä on ollut useita. Kustannusarvio on laadittu toukokuun 2002 hintatasossa. Maarakennuskustannusindeksin mukaan kustannukset ovat nousseet tuosta ajankohdasta 25 prosenttia. Lisäksi edellä mainittujen materiaalien ja tarvikkeiden hinta on noussut huomattavasti indeksiä enemmän.

Tiesuunnitelman kustannusarvion yksikköhinnoissa ei myöskään ole otettu riittävästi huomioon olosuhdetekijöitä. Tiesuunnitelmassa ei ole käsitelty toimia, joilla tärinöitä joudutaan rajoittamaan ja hoitamaan pohjaveden muodostamat ongelmat. Vallikallion tunnelin kallion laatu on paljastunut selvästi tiesuunnitelman laadintavaiheessa oletettua heikommaksi.

Lisäksi hankkeen tuotevaatimusten taso ja laajuus on teknisten järjestelmien osalta noussut huomattavasti kustannusarvion laadintavaiheesta. Työnaikaisista liikenteen järjestelyistä, rakennussuunnittelusta, liikenteen hallintajärjestelmästä sekä betoni- ja kalliotunnelin LVISA-järjestelmästä aiheutuvat lisäkustannukset ovat suuruusluokkaa 30 miljoonaa euroa.

Näiden tekijöiden vallitessa tarjoajien on ollut mahdotonta antaa tarjousta, joka olisi ollut lähelläkään vanhentunutta kustannusarviota. Siten urakoitsijoiden arvosteleminen kalliiden tarjousten johdosta on kohtuutonta. Vastaavia tekijöitä löytyy myös kahdesta muusta Tiehallinnon esille tuomasta urakasta.

Rakennusteollisuus pitää ensiarvoisen tärkeänä, että liikenne- ja viestintäministeriö ei ylireagoi kustannusarvioiden ylityksiin, vaan että jo kilpailutetut hankkeet toteutetaan. Suunnittele-toteuta -urakkamuodossa suuren tieurakan tarjouksen valmistelu aiheuttaa tarjoajille useiden satojen tuhansien eurojen kustannukset.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “RT kiistää ylikuumenemisen tierakentamisessa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat