Kokeile kuukausi maksutta

Vehviläinen kaipaa pitkäjänteisyyttä liikennepolitiikkaan

Liikenneministeri Anu Vehviläinen pitää hallituksen valmisteleman liikennepoliittisen selonteon tärkeimpänä tavoitteena saada liikennepolitiikkaan pitkäjänteisyyttä. Selontekoon kirjataan liikenneinvestointien suunnitteluohjelma 10-15 vuoden aikajänteellä sekä otetaan kantaa myös tämän vaalikauden hankkeiden ja uusien hankkeiden aloittamiseen.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen pitää hallituksen valmisteleman liikennepoliittisen selonteon tärkeimpänä tavoitteena saada liikennepolitiikkaan pitkäjänteisyyttä. Selontekoon kirjataan liikenneinvestointien suunnitteluohjelma 10-15 vuoden aikajänteellä sekä otetaan kantaa myös tämän vaalikauden hankkeiden ja uusien hankkeiden aloittamiseen.

Vehviläinen pitää keskeisenä, että liikennejärjestelmää käsitellään kokonaisuutena. Suurten väyläinvestointien toteuttamisohjelmasta pitää päästä koko liikennejärjestelmän pitkäjänteiseen kehittämiseen.

Liikennehankkeiden rahoituksessa yhdeksi toimintavaihtoehdoksi nousee se, että kussakin hankkeessa arvioitaisiin ja päätettäisiin erillisesti hankkeeseen parhaiten soveltuvin rahoitusmuoto. Vehviläinen on eduskunnan kanssa samaa mieltä siitä, että liikennehankkeiden rahoitusta ja budjetointia tulisi kehittää.

Nykyinen kehysmenettely on vaikeuttanut liikenneväylien tarkoituksenmukaista ylläpitoa ja kehittämistä. Liikenteen määrärahat ovat olleet menokehyksessä alun alkaen liian pienet ja niitä on jouduttu lisäämään useaan eri otteeseen. Tämä on tehnyt liikennepolitiikasta lyhytjännitteistä ja samalla kustannustehokkuus on kärsinyt.

Liikennehankkeiden eriarvoinen asema niiden budjetointitavasta riippuen on epäkohta kehysmenettelyssä. Perinteisessä toteuttamistavassa rakentamiskustannukset sisältyvät valtion talousarvioon rakennusvuosina. Elinkaarihankkeissa myös rahoitus- ja tulevat ylläpitokulut sisällytetään hankkeen kokonaiskustannusten menokehykseen.

Kehys- ja budjettitekniikka ei saa estää eri hankkeiden toteuttamista elinkaarimallilla tai muilla uusilla rahoitusmuodoilla. Vehviläinen jakaa eduskunnan näkemyksen, että kehysmenettelyä tulee kehittää niin, että se mahdollistaa elinkaarimallin ja muiden uusien rahoitusmallien käyttämisen yhtäläisesti perinteisen rahoitustavan kanssa.

Pitkäjänteistäminen ei ole sama asia kuin rahan lisääminen. Niukkuuden oloissakin on kyettävä johdonmukaiseen ja tuottavaan toimintaan. Perusväylänpito edellyttää lisärahoitusta, jotta väylien palvelutaso pysyisi tarvetta vastaavalla tasolla. Toisaalta myös uusia tarpeellisia väyliä on jonossa odottamassa vuoroaan. Lisärahalla voitaisiin näitä paineita toki helpottaa. Kuitenkin valtion budjettia rakennettaessa on otettava huomioon myös taloudelliset realiteetit ja monia asioita on tasapainotettava.

Selonteon varmasti yksi vaikeimpia, mutta samalla keskeisimpiä ongelmia tulee olemaan eri asioiden priorisointi. Täytyy osata ja uskaltaa valita toimenpiteistä ne toimet, jotka tehokkaimmin edistävät asetettuja päämääriä ja jättää osa tärkeiksikin koetuista asioista tekemättä. Kaikkea ei voi saada.

Vehviläinen puhui liikennepoliittisen selonteon aluetilaisuudessa Porissa tiistaina.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Vehviläinen kaipaa pitkäjänteisyyttä liikennepolitiikkaan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat