Eri järjestöt ovat joukolla kritisoineet hallituksen budjettia infrastruktuurihankkeiden laiminlyömisestä. Hallituksen nähdään kärsivän pitkäjänteisyyden puutteesta ja liiasta suhdanneherkkyydestä.

Järjestöt kritisoivat budjettia liikenneinvestointien puutteesta

Eri järjestöt ovat joukolla kritisoineet hallituksen budjettia infrastruktuurihankkeiden laiminlyömisestä. Hallituksen nähdään kärsivän pitkäjänteisyyden puutteesta ja liiasta suhdanneherkkyydestä.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Kari Jalas ihmettelee yli suhdannesyklin ulottuvien infrastruktuurilinjausten puutetta. Varatoimitusjohtaja Pentti Mäkinen taas toteaa, että yli vaalikauden katsova väyläohjelma rauhoittaisi markkinoita.

”Hankkeet tulisi asettaa tärkeysjärjestykseen liikennepoliittisen selonteon perustella. Erityisesti kiireelliset väylähankkeet pitää rahoittaa elinkaarimallilla, jota on onnistuneesti käytetty Lahden ja Turun moottoritiehankkeissa”, toteaa Mäkinen.

SAK:n mukaan budjettiesitys ei edistä liikennepolitiikan pitkäjänteisyyttä. Teiden ja ratojen ylläpidon rahoitus jää liian vähäiseksi. Kokonaisuudessaan budjettiriihen päätökset tekevät väyläpolitiikasta tempoilevaa, kun monien väylähankkeiden toteuttamista siirretään eteenpäin eikä E18:n Helsinki-Vaalimaa-osuudesta tehty päätöstä.

Myös EK:n toimitusjohtaja Leif Fagernäs moittii budjetin infrastruktuurihankkeiden läpiviennin olevan suhdanneherkkää. Kustannusarvioiden ylittymisen vuoksi budjettiesityksessä lykätään jo sovittuja väylähankkeita, kuten Kirkkonummi-Kivenlahti ja Savonlinnan keskustan ohitustie. Jo budjetin kehyspäätöksiä tehtäessä lykättiin kaksi hanketta, Mikkeli-Lusi-tien parantaminen ja Kehäradan rakentaminen.

EK:n liikennepolitiikan asiantuntija Tiina Haapasalo sanoo päätöksenteon olevan tempoilevaa. Hänen mukaansa näyttää siltä, että liikennejärjestelmän kehittämiseen tarvitaan toisenlaista investointistrategiaa: vakaita ohjelmia ja tehokkaita rahoitusinstrumentteja. Myöskään perusväylänpidon rahoituksen krooniseen vajeeseen tämä budjetti ei tuo korjausta. 

Suomen Kaupan Liitto puolestaan toteaa väylähankkeiden lykkääntymisen heikentävän kaupan kannattavuutta, kun kaupan logistiikkakustannukset kohoavat.

Suomen Kuntaliiton mielestä liikennerahoituksen riittämätön kasvu budjettiriihessä lisää entisestään paineita kuntien rahoituksen lisäämiseen liikenneinvestoinneissa.

SAK näkee budjetin positiivisena puolena päätöksen Vaalimaan rekkaparkin toteuttamisesta.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Järjestöt kritisoivat budjettia liikenneinvestointien puutteesta”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi