Rakli: Liikenneinvestointeihin tulisi käyttää enemmän yksityisrahoitusta

Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto Rakli ry:n mukaan liikenneinvestointien toteuttaminen edellyttää yksityisen rahoituksen laajempaa hyödyntämistä budjettirahoituksen rinnalla.

Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto Rakli ry:n mukaan liikenneinvestointien toteuttaminen edellyttää yksityisen rahoituksen laajempaa hyödyntämistä budjettirahoituksen rinnalla.

Raklin näkemyksen mukaan Jorma Haapamäen selvitys väylähankkeiden kustannusarvioiden ylitysten syistä osoittaa, että julkisten hankkeiden budjetointi ja kilpailuttaminen eivät kokonaisuutena toimi. Malli, jossa hankkeiden kustannusarviot kiinnitetään poliittisin päätöksin ennen niiden kilpailuttamista, ei toimi kilpailluilla markkinoilla.

Raklin toimitusjohtaja Jani Saarisen mukaan valtion tulisi tehdä päätös yksityisrahoituksen laajamittaisemmasta käytöstä osana liikennepoliittista selontekoa. Esimerkiksi 20-40 prosenttia investoinneista olisi mahdollista rahoittaa erilaisin elinkaarisopimuksin. Saarinen muistuttaa, että liikenneinvestointeihin olisi saatavissa yksityistä pääomaa esimerkiksi tie- ja kiinteistörahastojen kautta.

Kestävä liikennepolitiikka edellyttää Raklin mukaan päätöksiä myös sen rahoitusperustasta. Pitkäjänteinen suunnittelu ei yksin riitä. Liikennepolitiikassa tulee varautua jatkamaan budjettirahoitusta joko korvamerkityin polttoaine- tai ajoneuvoveroin, liikenteen käyttömaksuin tai yksityisen rahoituksen laajempaa hyödyntämistä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rakli: Liikenneinvestointeihin tulisi käyttää enemmän yksityisrahoitusta”

Jätä kommentti