Kokeile kuukausi maksutta

Uudenmaan tiepiiri panostaa kevyen liikenteen väyliin ja siltoihin

Uudenmaan tiepiiri satsaa vuosien 2009-12 toiminta- ja taloussuunnitelmassaan (TTS) kevyen liikenteen väylien rakentamiseen, siltojen ylläpitoon sekä elinkeinoelämän toimintaedellytysten tukemiseen. Suunnitelma perustuu keskimäärin 76 miljoonan euron vuosittaiseen perustienpidon rahoitukseen. Summa ei sisällä isoja kehittämishankkeita. Suunnitelmassa korostuu nykyisen tieverkon päivittäisen liikennekelpoisuuden ja kunnon turvaaminen sekä liikenneturvallisuuden parantaminen.

Uudenmaan tiepiiri satsaa vuosien 2009-12 toiminta- ja taloussuunnitelmassaan (TTS) kevyen liikenteen väylien rakentamiseen, siltojen ylläpitoon sekä elinkeinoelämän toimintaedellytysten tukemiseen. Suunnitelma perustuu keskimäärin 76 miljoonan euron vuosittaiseen perustienpidon rahoitukseen. Summa ei sisällä isoja kehittämishankkeita. Suunnitelmassa korostuu nykyisen tieverkon päivittäisen liikennekelpoisuuden ja kunnon turvaaminen sekä liikenneturvallisuuden parantaminen.

Lähes 70 prosenttia perustienpidon rahoituksesta kuluu tieverkon päivittäiseen hoitoon ja ylläpitoon. TTS:ssä on pystytty ajoittamaan vuosille 2009-2012 kaikkiaan kahdeksan uuden kevyen liikenteen väylän rakentaminen. Lisäksi vuonna 2008 aloitetaan eduskunnan myöntämän lisärahoituksen turvin kolmen uuden kevyen liikenteen väylän rakentaminen.

”Vuoden 2007 neljännessä lisätalousarviossa sovitulla alueellisten investointien lisämäärärahalla rakennetaan Uudenmaan tiepiirissä uudet kevyen liikenteen väylät Tammisaaressa, Lohjalla ja Porvoossa. Tästä lisämäärärahasta olemme tietenkin erittäin tyytyväisiä”, sanoo tiejohtaja Rita Piirainen Uudenmaan tiepiiristä.

Suunnitelmassa on lisätty siltojen ylläpidon rahoitusta, sillä suuri joukko siltoja tulee lähivuosien aikana peruskorjausikään. Näin saadaan pysäytettyä siltojen kunnon huolestuttava heikkeneminen.

Uudellamaalla odotetaan lähivuosien aikana käynnistyvän useita uusia isoja tiehankkeita. Tänä vuonna käynnistyy Kehä I:n parantaminen Espoon Leppävaarassa, mutta ruuhkaisen kantatien 51 parantaminen Kirkkonummen ja Kivenlahden välillä odottaa edelleen aloituslupaa. Kehä III:n parantamisen odotetaan käynnistyvän lähivuosina osana E18-yhteyttä Helsingistä Vaalimaalle. E18-hankekokonaisuuteen sisältyy myös valtatien 7 rakentaminen moottoritieksi Koskenkylän ja Kotkan välillä.

Lisäksi varaudutaan Kehä I:n pullonkaulojen poistoon ja pääkaupunkiseudun pääteiden parantamiseen. Porvoon Kilpilahden uuden tieyhteyden rakentamiseen varaudutaan yksityisrahoitushankkeena yhteistyössä alueen elinkeinoelämän kanssa.

Uudenmaan tiepiiri haluaa osaltaan kantaa vastuuta kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä. Tiepiirin toimet ilmastonmuutoksen hillinnässä koskevat erityisesti joukko- ja kevyen liikenteen edistämistä. Pääkaupunkiseudun ruuhkaisille pääväylille rakennettavat joukkoliikennekaistat sujuvoittavat joukkoliikennettä oleellisesti.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Uudenmaan tiepiiri panostaa kevyen liikenteen väyliin ja siltoihin”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat