Kokeile kuukausi maksutta

Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenne edellyttäisi suuria ratainvestointeja

Ratahallintokeskuksen, liikenne- ja viestintäministeriön sekä Varsinais-Suomen liiton selvityksen mukaan Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenteen käynnistäminen edellyttäisi monenlaisia ratainvestointeja. Rataosien Turku-Salo, Turku-Loimaa ja Turku-Uusikaupunki paikallisjunaliikenteen investointien yhteenlaskettu kustannusarvio on vähintäänkin reilut 36 miljoonaa euroa ja enimmillään investoinnit voisivat nousta lähemmäs 48 miljoonaa euroa.

Ratahallintokeskuksen, liikenne- ja viestintäministeriön sekä Varsinais-Suomen liiton selvityksen mukaan Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenteen käynnistäminen edellyttäisi monenlaisia ratainvestointeja. Rataosien Turku-Salo, Turku-Loimaa ja Turku-Uusikaupunki paikallisjunaliikenteen investointien yhteenlaskettu kustannusarvio on vähintäänkin reilut 36 miljoonaa euroa ja enimmillään investoinnit voisivat nousta lähemmäs 48 miljoonaa euroa.

Paikallisjunaliikenteen aloittaminen vaatii investointeja henkilöliikenneasemiin, radan välityskykyyn ja radan kuntoon. Toimenpiteet on arvioitu alustavasti, joten niiden kustannusarvio on suuntaa-antava. Investointikustannukset vaihtelevat liikenteen palvelutason mukaan. Turku-Salo rataosuus edellyttäisi noin 12,6 miljoonan euron investointeja. Turku-Loimaa maksaisi noin 4,3-8,3 miljoonaa euroa riippuen vuorovälistä ja Turku-Uusikaupunki noin 19,5-26,6 miljoonaa euroa samoin vuorovälistä riippuen.

Tutkitussa liikennöintimallissa asemapaikat valittiin nykyisen maankäytön ja arvioidun matkatuotoksen perusteella sekä osittain myös junakohtaamisiin liittyvin liikenteellisin perustein. Kullakin ratasuunnalla tarkasteltiin 8-9 paikallisjunaliikenteen pysähdystä.

Kustannusarviot eivät sisällä Turun ratapihalla tarvittavia raiteisto- tai laiturimuutoksia eivätkä paikallisjunien huolto- ja yöpymisjärjestelyjä, sillä niiden tarve vaihtelee mahdollisen paikallisjunaliikenteen liikennöintikokonaisuuden mukaan. Myös radan välityskyvyn riittävyys ja häiriöherkkyys vaativat lisätarkasteluja ja mahdollisesti lisäinvestointeja. Kustannusarviot täsmentyvät jatkosuunnittelussa.

Paikallisjunaliikenteen hoidon organisointia, liikennöintiä ja kalustohankintoja ei ole tässä vaiheessa suunniteltu eikä niiden kustannuksia arvioitu. Varsinais-Suomen liitto ja liikenne- ja viestintäministeriö tekevät muun muassa näistä jatkoselvitystarpeista esityksen kevään 2008 aikana.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenne edellyttäisi suuria ratainvestointeja”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat