Kokeile kuukausi maksutta

Itään suuntautuvien rautatieyhteyksien päälinjausvaihtoehdot selvitetty

Helsingin ja Pietarin välisten rautatieyhteyksien lähivuosikymmenien tarpeita ja edellytyksiä kartoittanut esiselvitys on valmistunut. Selvityksessä käsiteltiin kolmea itäsuunnan päälinjausvaihtoehtoa, joita verrattiin nykyiseen Lahti-Luumäki-Vainikkala -rataan. Lisäksi työssä selvitettiin alustavasti kaukojunaliikenteen lentokenttäyhteyttä ja sen vaikutuksia itäsuunnan vaihtoehtoihin. Esiselvityksen tekoon osallistuivat Liikenne- ja viestintäministeriö, Ratahallintokeskus, Ympäristöministeriö, alueen maakuntaliitot ja Uudenmaan ympäristökeskus.

Helsingin ja Pietarin välisten rautatieyhteyksien lähivuosikymmenien tarpeita ja edellytyksiä kartoittanut esiselvitys on valmistunut. Selvityksessä käsiteltiin kolmea itäsuunnan päälinjausvaihtoehtoa, joita verrattiin nykyiseen Lahti-Luumäki-Vainikkala -rataan. Lisäksi työssä selvitettiin alustavasti kaukojunaliikenteen lentokenttäyhteyttä ja sen vaikutuksia itäsuunnan vaihtoehtoihin. Esiselvityksen tekoon osallistuivat Liikenne- ja viestintäministeriö, Ratahallintokeskus, Ympäristöministeriö, alueen maakuntaliitot ja Uudenmaan ympäristökeskus.

Päälinjausvaihtoehdot kulkevat Kouvolan, Luumäen tai Vaalimaan kautta. Ensimmäinen vaihtoehto on Helsingistä Porvoon ja Koskenkylän kautta Kouvolaan linjattu rata nopeustasolla 250 km/h ja toinen on Helsingistä Porvoon ja Kotkan tai Haminan kautta Luumäelle linjattu rata nopeustasolla 250 km/h. Kolmas vaihtoehto on Vaalimaalle Helsingistä Porvoon ja Kotkan tai Haminan kautta linjattu rata nopeustasolla 250 km/h tai nopeustasolla 300 km/h.  

Selvitystyössä arvioitiin eri vaihtoehtojen kustannuksia, taloudellisia vaikutuksia ja muita laadullisia vaikutuksia, kuten alueiden kehittämiseen, elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin, ihmisten turvallisuuden ja liikkumisen edistämiseen ja luontoon kohdistuvat vaikutukset.

Ratahallintokeskus pyytää raporttiluonnoksesta lausunnot selvitysalueen toimijoilta ja muilta sidosryhmiltä toukokuun 23. päivään mennessä. Lausuntojen pohjalta raportti viimeistellään ja työryhmä laatii liikenne- ja viestintäministeriölle esityksen johtopäätöksistä ja jatkotoimenpiteistä touko-kesäkuussa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Itään suuntautuvien rautatieyhteyksien päälinjausvaihtoehdot selvitetty”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat