Valtio rahoittaa länsimetron rakentamista vuodesta 2010 lähtien, jolloin rakentamisen myös on tarkoitus alkaa. Valtio osallistuu 30 prosentin kustannusosuudella metron rakentamiseen, mutta enimmillään valtion rahoitus nousee 200 miljoonaan euroon. Valtionosuuden 200 miljoonan katto sidotaan vuoden 2007 maarakennusindeksin mukaiseen kustannusten nousuun.
Lähivuosien suurin tiehanke tulee olemaan E18-moottoritien Helsinki-Vaalimaa osuuden kunnostaminen. Alkuvaiheessa toteutetaan kolme hanketta, jotka ovat Haminan ohikulku, Kehä III -peruskorjauksen ensimmäinen vaihe ja Koskenkylä-Kotka -osuus. Valtatie 5:n Mikkeli-Lusi aloitetaan 2009.
Kantatie 51:n Kirkkonummi-Kivenlahti sekä valtatie 14:n Savonlinnan keskustan järjestelyt toteutuvat vuonna 2010. Muita tällä vaalikaudella toteutettavia hankkeita ovat muun muassa valtatie 8:n Sepänkylän ohikulkutie, valtatie 5:n Päivärinta-Vuorela (Kallan sillat), valtatie 12:n Tampereen rantaväylä, valtatie 6:n Joensuun kohta ja valtatie 19:n Seinäjoen itäinen ohitustie.
Uusista meriväylähankkeista Uudenkaupungin meriväylä toteutetaan vaalikauden 2007-2011 aikana. Valtio rahoittaa raideliikennehankkeita, jotka edistävät yhdyskuntarakenteen tiivistämistä ja parantavat joukkoliikennettä. Näitä ovat esimerkiksi länsimetron ja kehäradan rakentamisen aloittaminen sekä Pohjanmaan radan kunnostaminen ja Kokkola-Ylivieska -radan kaksoisraiteen rakentaminen.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Valtio rahoittaa ennätyksellisesti uusia liikennehankkeita”