METKA-hankkeessa arvioitiin, millainen aluerakenne tukisi kestävää kehitystä Helsingin metropolialueella. Siihen kuuluvat Uudenmaan, Itä-Uudenmaan, Hämeen, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen maakunnat. Alueen asukasmäärä on noin kaksi miljoonaa.
Tulevaisuuden vaihtoehtoja punnitsemalla muodostettiin aluerakenteen niin sanottu METKA-malli. Mallin avulla voidaan eheyttää metropolialueen maankäyttöä sekä kehittää voimakkaasti joukkoliikennettä ratakäytävissä pääkaupungin ja muiden kaupunkikeskusten välillä. Raideliikenteeseen keskeisesti perustuvan aluerakenteen saavuttaminen edellyttää nykykehityksestä poikkeavia, voimakkaita toimenpiteitä.
Ohjausryhmän puheenjohtajana toimineen Uudenmaan liiton johtaja Riitta Murto-Laitisen mukaan asemanseutujen tiivistäminen, hajarakentamisen hillitseminen ja henkilöauton käyttäjien ohjaaminen joukkoliikenteen asiakkaiksi ovat haasteita, joihin täytyy etsiä ratkaisuja esimerkiksi lainsäädäntöä kehittämällä.
METKA-raportin julkistamistilaisuudessa tänään puhunut asuntoministeri Jan Vapaavuori peräänkuulutti uusien ratkaisujen nopeaa tarvetta, sillä asutus hajaantuu Helsingin seudun reuna-alueilla jatkuvasti taajamien ulkopuolelle.
”Pitkällä aikavälillä hajanainen rakenne ei ole kunnan eikä asukkaiden etu. Kehitys ei yksinkertaisesti saa jatkua tällaisena – senhän pitäisi olla täysin päinvastaista”, ministeri Vapaavuori totesi.
METKA-hankkeen taustalla on viisi maakunnan liittoa sekä ympäristöhallinto, Ratahallintokeskus, Tiehallinto ja Hyvinkää-Riihimäen talousalueen aluekeskusohjelma.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “METKA: Rakentamista ohjattava lähemmäs nykyistä asutusta metropolialueella”