Kokeile kuukausi maksutta

Tieyhdistys kaipaa lisää rahoitusta teiden päällystämiseen

Suomen Tieyhdistys on huolestunut tiestön kunnosta, koska teiden päällysteitä ei korjata tarpeeksi. Kuluvana vuonna maanteitä päällystetään noin 3 100 kilometriä, kun tarvittava määrä olisi Tieyhdistyksen mukaan reilu kolmannes enemmän. Maanteiden päällystämiseen käytetään tänä vuonna noin 130 miljoonaa euroa, missä on vähennystä 20 miljoonaa euroa kahden vuoden takaiseen verrattuna. Kuitenkin kustannukset ovat kasvaneet saman verran. Tieyhdistyksen arvion mukaan olemassa olevan tiestön ylläpidon rahoitusvaje on kokonaisuudessaan reilusti yli 100 miljoonaa euroa vuodessa.

Suomen Tieyhdistys on huolestunut tiestön kunnosta, koska teiden päällysteitä ei korjata tarpeeksi. Kuluvana vuonna maanteitä päällystetään noin 3 100 kilometriä, kun tarvittava määrä olisi Tieyhdistyksen mukaan reilu kolmannes enemmän. Maanteiden päällystämiseen käytetään tänä vuonna noin 130 miljoonaa euroa, missä on vähennystä 20 miljoonaa euroa kahden vuoden takaiseen verrattuna. Kuitenkin kustannukset ovat kasvaneet saman verran. Tieyhdistyksen arvion mukaan olemassa olevan tiestön ylläpidon rahoitusvaje on kokonaisuudessaan reilusti yli 100 miljoonaa euroa vuodessa.

”Voimakkaasti kohonneet kustannukset ja lisääntynyt liikennekuormitus ovat väistämättä johtamassa tiestön kunnon heikkenemiseen. Heikkenemistä on vauhdittanut ilmastonmuutoksesta johtuva rasituksen lisääntyminen talviaikana. Sulana ja märkänä pysyneet pinnat aiheuttivat reikiä, halkeamia ja muita vaurioita, joiden korjaaminen talvella oli erittäin kallista ja työlästä”, sanoo Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja.

Käytännössä esimerkiksi vähäliikenteisillä teillä töitä on lykätty tai on tehty vain hätäpaikkauksia. Tieyhdistyksen mukaan lisärahoitusta kaipaavat erityisesti päällysteet sekä sillat, joita maantieverkolla on kaikkiaan 14 000 kappaletta ja joista iso osa on tullut elinkaarensa päähän.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tieyhdistys kaipaa lisää rahoitusta teiden päällystämiseen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat