Kokeile kuukausi maksutta

Kallis öljy vähentää maanteiden päällystystöitä

Teiden päällystäminen on kallistunut tänä vuonna kymmenen prosenttia. Hintoja nostaa bitumin kallistuminen, polttoaineiden hintojen nousu ja yleinen raaka-aineiden kallistuminen. Maanteiden kunnosta vastaavan Tiehallinnon mukaan tämän takia päällystystöiden määrä jää tarvittavasta tasosta huomattavasti. Kun teitä pitäisi vuodessa päällystää noin 4 000 kilometriä, eivät rahat riitä kuin 3 100 kilometrin päällystämiseen.

Teiden päällystäminen on kallistunut tänä vuonna kymmenen prosenttia. Hintoja nostaa bitumin kallistuminen, polttoaineiden hintojen nousu ja yleinen raaka-aineiden kallistuminen. Maanteiden kunnosta vastaavan Tiehallinnon mukaan tämän takia päällystystöiden määrä jää tarvittavasta tasosta huomattavasti. Kun teitä pitäisi vuodessa päällystää noin 4 000 kilometriä, eivät rahat riitä kuin 3 100 kilometrin päällystämiseen.

Eniten päällystystöiden hintoja nostaa asfaltin valmistuksessa käytettävän bitumin kallistuminen. Tiehallinnon urakkasopimuksissa bitumin hinta on sidottu indeksiin, eli hinnan noustessa tilaajalle lankeaa lisälasku. Tänä vuonna Tiehallinnolle on bitumista tullut kymmenen miljoonan euron ylimääräinen kustannus. Maanteiden päällystämiseen on budjetoitu 130 miljoonaa euroa vuodessa.

Kallis asfaltti näkyy myös uusissa tiehankkeissa. Esimerkiksi syksyllä valmistuva Tampereen läntinen kehätie käsittää 14 kilometriä moottoritietä liittymineen, joten asfalttia kuluu runsaasti.

– Bitumista tulee 280 000 euron lisälasku. Onneksi meillä oli budjetissa rahaa käytettävissä, projektipäällikkö Pekka Petäjäniemi kertoo.

Kun syksyllä 2006 bitumin hinnaksi arvioitiin 1,2 miljoonaa euroa, lopullinen summa näyttää nousevan 1,5 miljoonaan. Koko kehätien urakan hinta on 55 miljoonaa, josta päällysteen osuutta ei ole eritelty. Pääurakoitsijana toimii Destia, joka myös tekee päällystystyön.

Ensimmäisenä rapautuminen uhkaa pikkuteitä

Jos teiden päällystämiseen ei saada lisää rahaa, uhkaa pikkuteitä kunnon rapautuminen. Liikenne- ja viestintäministeriön liikennepolitiikan osaston ylijohtaja Juhani Tervala toteaa, että ensi kädessä väheneviä päällystyskilometrejä suunnataan pääväyliin.

– Jos tätä jatkuu monta vuotta, tulee näkyviä ongelmia. Pahimmin tämä vaikuttaa alimman tieluokan teissä. Veikkaisin, että moottoritiet ja kantatiet pystytään hoitamaan.

Tervalan mielestä kohonneisiin kustannuksiin pitää kuitenkin löytää ratkaisu, sillä muuten päällysteiden uusimistiheys jää liian suureksi.

– Päällystystöiden kallistuminen asettaa erittäin suuria paineita perusväylänpidon rahoituksen korottamiseen. Pystytäänkö se tekemään tämän hallituksen aikana vai siirtyykö rahoitus myöhemmäksi, se on eri asia.

Päällystystöiden kallistumisen takia rahaa tarvittaisiin kymmenen miljoonaa lisää. Jos lisärahaa päällystämiseen ei tule, Tervala arvelee rahojen siirtämisen muualta tienpidosta hankalaksi.

– Todennäköisintä on, että ensi vuonna tehdään vähemmän päällystystöitä.

Urakoitsijoiden suunnasta helpotus kustannuksiin tuskin saadaan. Tervala uskoo, että kilpailutus toimii nyt hyvin, ja työt tehdään halvimpaan mahdolliseen hintaan.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kallis öljy vähentää maanteiden päällystystöitä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat