Kokeile kuukausi maksutta

Lahnajärvi–Lohja-osuus avattaneen liikenteelle muutaman viikon kuluttua

Tiehallinnon tavoitteena on avata Turun ja Helsingin välisen moottoritien Muurla-Lahnajärvi-osuus liikenteelle lähipäivinä. Lahnajärvi-Lohja-välillä jatketaan vielä tunnelien turvallisuusjärjestelmien testausta. Tien arvioidaan olevan valmis liikenteelle muutamien viikkojen kuluttua, jolloin Turun ja Helsingin välinen moottoritieyhteys on avattu kokonaan liikenteelle. Alun perin moottoritie oli tarkoitus avata kokonaan lauantaina.

Tiehallinnon tavoitteena on avata Turun ja Helsingin välisen moottoritien Muurla-Lahnajärvi-osuus liikenteelle lähipäivinä. Lahnajärvi-Lohja-välillä jatketaan vielä tunnelien turvallisuusjärjestelmien testausta. Tien arvioidaan olevan valmis liikenteelle muutamien viikkojen kuluttua, jolloin Turun ja Helsingin välinen moottoritieyhteys on avattu kokonaan liikenteelle. Alun perin moottoritie oli tarkoitus avata kokonaan lauantaina.

image

”Moottoritien rakennustyöt ovat käytännössä valmiit, mutta ennen kuin tie avataan liikenteelle, meidän täytyy saada varmuus tunneliturvallisuusjärjestelmien toimivuudesta ja siten tien turvallisuudesta. Muurlan ja Lahnajärven välinen 23 kilometrin pituinen tieosuus voidaan avata lähipäivinä, kun tie täyttää turvallisuusvaatimukset”, sanoo Tiehallinnon investointijohtaja Matti Vehviläinen.

”Tien loppuosuudella on viisi tietunnelia, ja moottoritietunnelien tekniikan käyttöönottovaiheessa testaukset ovat vaatineet ennakoitua enemmän aikaa, minkä vuoksi olemme päättäneet ottaa pienen aikalisän tien liikenteelleottoon.”

E18-tien Muurla-Lohja-hankkeessa on rakennettu muun muassa 51,3 kilometriä uutta moottoritietä, 7 moottoritietunnelia, 8 eritasoliittymää ja 75 siltaa. Tieosuudella on myös meluesteitä lähes 30 kilometrin matkalla. Tieosuudesta peräti kymmenesosa eli yhteensä 5,2 kilometriä kulkee kalliotunneleissa. Tunneleista 2,2 kilometrin pituinen Karnaisten tunneli on Suomen pisin maantietunneli. Tiehankkeen tunnelit kaksinkertaistavat kerralla Suomen tietunneleiden määrän. Hankkeen rakennuskustannukset ovat 300 miljoonaa euroa.

Muurla-Lohja-hanke on toteutettu elinkaarimallilla, jossa Tiehallinto ostaa Tieyhtiö Ykköstie Oy:ltä tien suunnittelun, rakentamisen ja kunnossapidon vuoteen 2029 asti. Hankkeen rakennustyöt on viety läpi kolmessa vuodessa, kun alun perin rakennustöiden tavoiteaika oli neljä vuotta. Tiehallinnon mukaan yhteiskunnan on arvioitu hyötyvän 17 miljoonaa euroa siitä, että tie valmistuu vuoden arvioitua aiemmin.

Suomi on sitoutunut rakentamaan koko Turun ja Vaalimaan välisen E18-tien moottoritieksi vuoteen 2015 mennessä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Lahnajärvi–Lohja-osuus avattaneen liikenteelle muutaman viikon kuluttua”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat