Museovirasto vaatii myllyn ja satamamakasiinien säilyttämistä Mikkelissä

Museovirasto pitää Mikkelin kaupungin tekniselle toimelle antamassaan lausunnossa välttämättömänä, että Mikkelin Raatihuoneenkadun ja Mannerheimintien kulmauksessa sijaitseva Väinö Vähäkallion suunnittelema Savon Valssimylly Oy:n rakentama myllyrakennus säilytetään. Lisäksi Museovirasto katsoo, että niin sanotut satamamakasiinit säilyttävä vaihtoehto on ensisijainen yleiskaavaprosessin yhteydessä.

Museovirasto pitää Mikkelin kaupungin tekniselle toimelle antamassaan lausunnossa välttämättömänä, että Mikkelin Raatihuoneenkadun ja Mannerheimintien kulmauksessa sijaitseva Väinö Vähäkallion suunnittelema Savon Valssimylly Oy:n rakentama myllyrakennus säilytetään. Lisäksi Museovirasto katsoo, että niin sanotut satamamakasiinit säilyttävä vaihtoehto on ensisijainen yleiskaavaprosessin yhteydessä.

Museoviraston mukaan valssimylly, sen kupeessa sijaitseva siilorakennus sekä satamamakasiinit ovat harvoja säilyneitä muistomerkkejä Mikkelin rautatieaseman vaikutusalueelle 1900-luvun alussa syntyneestä ja vielä 1900-luvun puolivälissä kukoistaneesta monipuolisesta teollisuuden ja kaupan rakentamisesta.

Museovirasto käsitteli valssimyllyn ja siilon suojelutarvetta kaupungille jo vuonna 1999 antamassaan lausunnossa, ja kokonaisuuden kulttuurihistoriallinen arvo on säilynyt sen jälkeen muuttumattomana. Rakennuksille ei ole kuluneen vuosikymmenen aikana löytynyt pysyvää uudelleenkäyttöä. Museoviraston mukaan tämä voidaan ottaa siilon osalta huomioon suojeluedellytyksien harkinnassa. Sen sijaan myllyrakennuksen säilymistä Museovirasto pitää välttämättömänä.

Mikkelin kaupunki järjesti myllyä ja siiloa koskevan tarjouskilpailun vuonna 2007. Kilpailun voitti YIT Rakennus Oy:n ehdotus, jonka mukaan siiloon olisi rakennettu toimistotiloja ja siilon ja myllyn yhteyteen olisi tullut myös uudisrakennuksia. Viime keväänä kaupunginhallitus kuitenkin hylkäsi luovutuskilpailun tuloksen ja sen pohjalta laaditun esisopimusluonnoksen.

Satamamakasiiniriviä Museovirasto pitää esimerkkinä harvinaisen pitkäjänteisestä ja kokonaisvaltaisesta suunnittelusta ja rakentamisesta. Makasiinirivistö muodostaa yhdessä tullihuoneen ja tullivaraston kanssa eheän kokonaisuuden. Rakennusrintama on rata-alueen toisella puolella olevan rautatieaseman luonteva pari. Yleiskaavaprosessin yhteydessä on ensisijaisesti selvitettävä makasiinit säilyttävä vaihtoehto.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Museovirasto vaatii myllyn ja satamamakasiinien säilyttämistä Mikkelissä”

Vastaa