Kokeile kuukausi maksutta

Liikennevirasto odottaa vakavia routavaurioita rataverkkoon

Ankara talvi näkyy tänä keväänä vakavina routavaurioina rautateillä, kun taas maanteillä on tiedossa normaali tai helpohko kelirikkokevät. Liikennevirasto odottaa roudan vaikutusten olevan rautateillä vähintään yhtä suuret kuin viime keväänä, eli ongelmia on normaalikevättä selvästi enemmän. Roudan aiheuttamia nopeusrajoituksia tarvittaneen jopa tuhannelle ratakilometrille.

Ankara talvi näkyy tänä keväänä vakavina routavaurioina rautateillä, kun taas maanteillä on tiedossa normaali tai helpohko kelirikkokevät. Liikennevirasto odottaa roudan vaikutusten olevan rautateillä vähintään yhtä suuret kuin viime keväänä, eli ongelmia on normaalikevättä selvästi enemmän. Roudan aiheuttamia nopeusrajoituksia tarvittaneen jopa tuhannelle ratakilometrille.

image

Pakkasen vaikutukset eri liikennemuotoihin poikkeavat hieman toisistaan. Nopea rautatieliikenne asettaa huomattavasti tiukemmat vaatimukset väylän kunnolle kuin maantieliikenne. Pakkanen jäädyttää väylien rakenteet ja pitkänä, ankarana talvena routa vaikuttaa myös tien tai radan mahdollisesti routaherkkiin alusrakenteisiin ja pohjamaahan.

Rautateillä vakava routakevät

Tänä keväänä roudan vaikutusten rataverkkoon odotetaan olevan samanlaiset kuin viime vuonna, ja routarajoituksiakin tullee lähes yhtä paljon. Routavaurioita on sen sijaan alkanut ilmetä jo noin kuukautta viimevuotista aiemmin. Kuinka paljon nopeusrajoituksia joudutaan asettamaan, riippuu lopputalven pakkasista ja säästä sekä siitä, kuinka nopeasti routa sulaa.

Routaongelmia on samoissa kohteissa kuin aiempinakin vuosina. Vaikein on tilanne rataosilla Kokkola-Oulu, Oulu-Kontiomäki-Iisalmi-Pieksämäki. Routaongelmia on myös Pieksämäki-Jyväskylä-, Pieksämäki-Joensuu- ja Oulu-Rovaniemi-rataosilla ja lyhyitä kohteita on myös muualla rataverkolla, esimerkiksi rataosilla Helsinki-Turku ja Luumäki-Joensuu.

Liikennevirasto pyrkii vähentämään roudan vaikutuksia liikenteeseen tarkkailemalla ja seuraamalla roudan vaikutuksia aiempaa tehokkaammin tiiviissä yhteistyössä kunnossapitourakoitsijoiden ja VR-Yhtymän kanssa. Kunkin rataosan kunnossapitäjät tarkkailevat jatkuvasti muutoksia routatilanteessa ja tekevät samalla tarvittavat kunnossapitotoimet routavaurioiden minimoimiseksi ja nopeusrajoitusten välttämiseksi. Käynnissä oleva Seinäjoki-Oulu-ratahanke vähentää edetessään vuosittain rataosalla tarvetta nopeusrajoituksiin eikä niitä hankkeen valmistuttua todennäköisesti enää tarvita.

Maanteillä normaali kelirikkokevät

Maanteille ennustetaan normaalia ja paikoin jopa normaalia helpompaa kelirikkoa. Syystalven kovan pakkaskauden aikana teiden kelirikkoalttiit rungot jäätyivät nopeasti, eikä routa ehtinyt kerätä niihin vettä. Myös pohjaveden pinta oli suhteellisen alhaalla. Kelirikko riippuu aina kevään säästä – kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset pitävät orastavankin kelirikon kurissa.

Poikkeuksellisen kylmän talven takia routa on tunkeutunut syvälle tien pohjakerroksiin. Tämän odotetaan viime kevään tapaan synnyttävän normaalia enemmän halkeamia päällysteisiin ja tien runkomateriaalin noustessa niin sanottuja routaheittoja. Osassa maata lunta teiden reunoilla on harvinaisen paljon. Kevään edistymisestä riippuen sulamisvesi voi paikoin ajautua tielle ja pehmentää sorateiden pintaa tai muutoin aiheuttaa ongelmia liikenteelle. Kylmä tien runko pitää tierummut jäässä, jolloin vesi helposti etsii uuden kulkutien. Maanteillä on paljon yksityistieliittymiä, joiden rumpujen aukipitämisestä vastaa yksityistiekunta.

Kelirikon aiheuttamien painorajoitusten määrä vaihtelee vuosittain, yleensä 600-2 000 kilometriin. Kahtena viime keväänä rajoituksia on ollut noin 1 400 kilometriä ja vuonna 2008 jopa 2 300 kilometriä. Kelirikolle alttiita teitä on eniten maan keskiosissa, jossa on eniten sorateitä ja maaperä sekä maasto-olosuhteet alttiita kelirikon syntymiselle.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Liikennevirasto odottaa vakavia routavaurioita rataverkkoon”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat